Článek
„Příčinou závad je nedodržení kázně při technologii pokládky,“ řekl dnes novinářům na místě generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Dodal, že dílo reklamovali, oprava, kterou hradí zhotovitel, by měla být hotová do konce června.
Závady jsou na třech úsecích obchvatu, které mají dohromady zhruba 500 metrů. Vyjádření zhotovitele se ČTK snaží získat. Jeho zástupci dnes přítomni nebyli. Stavbu mělo na starosti sdružení čtyř firem vedených společností Porr, betonový kryt pokládala německá firma Berger Bau.
„Na de facto hotové dálnici, kde byl spuštěn provoz už v loňském roce, musíme bohužel v tuto chvíli nechat zhotovitele opravit poměrně zásadní úseky betonové vozovky. Od začátku byly s betonovou vozovkou na tomto úseku poměrně zásadní problémy, my jsme to neustále reklamovali,“ řekl Mátl.
Zkušební úsek, který se opravuje, se musel dvakrát vybourat už během stavby. „Zhotovitel nebyl schopen se z těch věcí poučit a i v tuto chvíli shledáváme na dálnici vady,“ řekl Mátl. Další dva opravované úseky jsou na D48, každý v jednom směru.
ŘSD sleduje i další úseky obchvatu. „I na zbytku celé stavby se vyskytují určité trhliny a kaverny a potenciální problémy. Nejsou takového rázu, že bychom museli celý celobetonový kryt odstraňovat, ale i zde bude docházet k lokálním sanacím, případně k výměně desek,“ řekl Mátl. ŘSD zároveň diskutuje se zhotovitelem o prodloužení desetileté záruky. Opravené úseky bude sledovat.
Mátl věří, že dalších poruch bude méně. „Ve znaleckém posudku se objevuje, že zhruba do pěti let by tento úsek nebyl nebezpečný. Na druhou stranu by určitě snižoval komfort řidičů a my na nic čekat nechceme. Chceme, aby to bylo kvalitní dílo, aby sloužilo řidičům bezpečně, a z toho důvodu jdeme do té opravy už nyní, to znamená okamžitě poté, co jsme to objevili a co jsme se byli schopni se se zhotovitelem shodnout na samotné opravě,“ řekl.
Hodně podle něj záleží, jací lidé danou práci dělají. Poznamenal, že se kvalita stavby provedené stejným strojem, stejnou technologií, ale jinými posádkami může výrazně lišit.
Obchvat Frýdku-Místku se stavěl na dvě etapy. První část, jejíž součástí je i napojení dálnice D56 od Ostravy, se začala stavět v květnu 2018 a jezdí se po ní od konce loňského června. Celý obchvat je v provozu od konce loňského roku, v některých úsecích ale zatím v polovičním profilu, jezdí se tam tedy po polovině silnice v jednom pruhu každým směrem.
„Do konce června by mělo být vše opraveno a v té chvíli bychom měli pustit zase standardní provoz, co se týče této první etapy, s tím, že už v červenci předpokládáme dokončení druhé etapy. To znamená, na konci července bychom už měli jezdit po obchvatu Frýdku-Místku bez jakéhokoliv dopravního omezení,“ řekl Mátl.
Cena stavby obou etap 8,5 kilometru dlouhého obchvatu má být zhruba čtyři miliardy korun. Frýdek-Místek na obchvat, který by ulevil přetížené dopravě ve městě, čekal desítky let. Stavbu provázejí problémy po celou dobu. Loni například některé její části na čas přišly o stavební povolení, když soud vyhověl stížnostem spolku Děti Země. Stavbařům zkomplikoval práci i sesuv půdy.