Článek
Náklady na její vybudování včetně přizpůsobení okolí se odhadují na 150 milionů korun. ČTK to dnes řekl předseda představenstva a generální ředitel DPO Daniel Morys.
Podnik je podle něj těsně před uzavřením tendru na dodavatele vodíkových autobusů, plánuje je nasadit ve druhé polovině příštího roku. „V první fázi jich nakoupíme pět. Cílově by plnička měla obsloužit až 30 autobusů - 20 městských a deset krajských,“ řekl ředitel.
Vodíková nádrž má mít dvě samostatné pumpy. V první etapě má plnička zvládat plnění 15 autobusů denně a také osobních aut. Podnik už na ni má stavební povolení.
„V létě vypíšeme tendr na dodavatele vodíku. V první fázi bude dodavatelů více kvůli bezpečnosti dodávek, protože v daném čase třeba nemusí mít všichni dodavatelé dostatek vodíku,“ řekl Morys.
Ve druhé fázi se pak na plničce dostaví stojany pro zbývajících deset vodíkových městských autobusů. „Zvažujeme, že bychom i postavili vlastní zdroj výroby vodíku. Nepokryje celou kapacitu, ale myslím, že by to mohlo výrazně přispět k pokrytí naší potřeby,“ řekl ředitel.
Podle něj je důležité autobusový park diverzifikovat. „Dopravní podnik bude disponovat třemi frakcemi - elektrickou, CNG a vodíkovou,“ řekl Morys. V záloze, například pro případ blackoutu, bude mít podnik i několik vozů na naftu.
Výhoda vodíkových autobusů je podle ředitele v tom, že mohou rychle natankovat i mít velký rádius. „Jinými slovy, umí se chovat stejně jako autobusy na CNG i na naftu z pohledu rychlosti tankování a maximálně najetých kilometrů,“ řekl.
Podnik podle ředitele očekává, že vodíkové palivo bude zpočátku dražší, než je dnes zemní plyn nebo elektřina. „Samozřejmě počítáme s tím, že postupně, jak tady přijdou další subjekty, půjde cena dolů, tak jako jsme toho dneska svědky u vozů. Ještě před několika lety se vůz pohyboval kolem 20 milionů korun, dneska jsou, řekněme, o 20 až 30 procent níž,“ řekl Morys.
Vodík je podle něj palivem budoucnosti. „Ideální řešení je, aby výroba vodíku zároveň byla maximálně ekologická, abychom spotřebovávali ten zelený vodík, který s sebou nenese žádnou zátěž životního prostředí nejen při spotřebě, ale i při výrobě,“ řekl ředitel.
Ostravský primátor Tomáš Macura (ANO) uvedl, že jde o důležitou část ekologizace veřejné dopravy, i když dnes ještě nelze s úplnou jistotou tvrdit, že se vodíkový pohon v budoucnu prosadí v masovém měřítku. „Jsme však přesvědčeni, že tak, jako tomu bylo i na počátku bateriové elektromobility, je úkolem veřejné správy přispět k prosazení nových a perspektivních technologií, a tím pomoci k jejich rozšíření a zvýšení dostupnosti i pro ostatní uživatele,“ uvedl primátor.