Článek
V nejbližších dnech vypíše veřejnou zakázku na dodavatele systému. ČTK to dnes sdělila mluvčí DPO Tereza Šnoblová.
Systém budou tvořit vysoce přesná infračervená čidla nad každými dveřmi vozidla, která nebudou potřebovat údržbu. Instalována by měla být do roka od výběru dodavatele.
„Projekt je spolufinancován v rámci Integrovaného regionálního operačního programu EU. Alokovaná dotace je 42,5 milionu korun. Systém automatického počítání cestujících poskytne přehled o konkrétní obsazenosti spojů na všech zastávkách v reálném čase,“ uvedla Šnoblová. Získané údaje bude podnik využívat i pro datové analýzy. Poptávaný systém podle mluvčí už používá řada dopravních podniků, například v Praze nebo Bratislavě.
Předseda představenstva a generální ředitel DPO Daniel Morys uvedl, že data jsou pro podnik klíčová. „Pro krátkodobé i dlouhodobé plánování dopravy ve městě je dnes už nezbytná přesnější znalost využití našich vozidel. Díky tomu jsme schopni optimalizovat nasazení vozidel na jednotlivé spoje podle jejich kapacity, optimalizovat intervaly mezi spoji, odbourat dlouhodobě nevyužívané spoje a podobně,“ uvedl Morys.
V současnosti DPO využívá palubní počítač v kabině, do kterého musí řidiči zadávat údaje o obsazenosti manuálně. Data získává také prostřednictvím takzvaných sčítačů, tedy spolupracovníků, kteří na zastávkách zapisují počty cestujících.
„Detailní data jsme využívali například při plánování systému Ostravské metro. Teď se chceme posunout ještě dál. Cílíme na systém, který bude bezúdržbový a přesnost měření bude vyšší než 97 procent. Naším dlouhodobým cílem také je, aby data z jednotlivých spojů byla online k dispozici i veřejnosti,“ uvedl Morys.