Hlavní obsah

Dopravní podnik Ostrava se chystá zcela změnit systém tramvajové dopravy

Foto: Dopravní podnik Ostrava

Ilustrační foto.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) se chystá kompletně změnit systém tramvajové dopravy ve městě. V novém systému budou tři páteřní linky, které budou jezdit ve špičce v intervalu tři až pět minut a o víkendech co deset minut.

Článek

Na ně bude navazovat sedm vedlejších linek. Novinářům to dnes řekli zástupci DPO a vedení města.

Lidé podle nich budou někdy muset více přestupovat, do cíle by se ale měli dostat rychleji i pohodlněji, protože všechny tramvaje by měly být bezbariérové. Systém by mohl být uvedený do provozu ještě letos.

Koncept, kterému podnik říká Ostravské metro, je inspirován moderními systémy dopravy například ve Švýcarsku. „Ten pocit, že nemusíte studovat jízdní řády, ale že se postavíte na zastávku a vždycky vám něco jede a jednoduše pohledem do grafikonu kouknete, kde si případně přestoupíte, abyste se dostali do cíle za kratší dobu, než je tomu dnes, tak si myslím, že je pocit určitého komfortu,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel DPO Daniel Morys.

Místo současných 15 linek jich bude deset. Systém klade důraz na spojení velkých sídlišť s centrem Ostravy. Páteřními linkami budou číslo 1 mezi Dubinou a Hlučínskou, číslo 2 mezi Výškovicemi a Hlavním nádražím a číslo 8 mezi Porubou a Hranečníkem.

Náměstek ostravského primátora Jan Dohnal (ODS) uvedl, že současný systém vychází z doby před deseti a více lety, lidé už dnes ale cestují jinak. „V dnešní podobě v tramvajích máme dvojí situaci – na některých spojích máme tramvaje plné a jezdí jich málo, na některých místech máme naopak tramvaje, které jezdí prázdné,“ řekl Dohnal.

Nový systém je podle něj vytvořený tak, aby uspokojil dnešní poptávku po veřejné dopravě. Kromě toho ale ušetří podniku ročně zhruba 50 milionů korun. Spojů sice bude jezdit více, ale odpadnou prázdné spoje a zbytečné stání tramvají na konečných.

„Posilujeme počet spojů na páteřních linkách, ale samozřejmě i další linky budou mít četnější počet spojů. Tam, kde dneska jezdí spoje co deset minut, budou jezdit řekněme dvakrát častěji a podobně, opravdu dostupnost městské hromadné dopravy se výrazně zvýší, a přesto dokážeme uspořit výkony jako takové,“ řekl ředitel DPO.

Dohnal řekl, že úspora peněz je spíše vedlejším produktem, hlavním smyslem je poskytnout cestujícím spojení, jaké chtějí. Zavedením nového systému podle něj vedení města chce veřejnou dopravu zatraktivnit a přitáhnout do ní více lidí.

„Víme z jiných měst, máme vypozorované, že pro lidi je skoro klíčové, aby přišli a hned někam jeli. Nechtějí vyhledávat v jízdních řádech, nechtějí čekat, nechtějí se zajímat, prostě chtějí přijít a jet. A to je systém, který jim chceme nabídnout,“ řekl Dohnal.

Častější přestupování by podle Moryse nemuselo lidem vadit. „Známe z jiných systémů MHD, že naopak když spoje jsou četnější, tak přestup skutečně není sprosté slovo. Jsme přesvědčeni o tom, že když nabídneme větší počet spojů, tak naopak to znamená, že se na nás můžou více spolehnout a rychleji se taky dopraví z bodu A do bodu B,“ řekl Morys.

Návrh podle Dohnala ještě nemusí být definitivní. „Dopravní podnik teď bude sbírat podněty od občanů, všechny podněty budou postupně vypořádávány, a pokud by se ukázalo, že systém má slabá místa nebo prostor pro další zlepšení, určitě mohou tyto věci být zapracovány,“ řekl Dohnal.

Nový systém by mohl začít fungovat zřejmě ještě letos. Případné úpravy jsou podle Moryse odborníci schopní do něj zapracovat v řádu několika měsíců. „Myslím si že před prázdninami, kdy probíhá nasazení prázdninových jízdních řádů, není vhodný termín, takže si myslím, že následující termíny pro změny jízdních řádů, ať už září nebo prosinec, se tomu nabízejí,“ řekl Morys.

Podrobné informace o novém systému najdou lidé na internetových stránkách DPO. Mohou tam rovněž vyjádřit své názory a psát podněty.

Doporučované