Hlavní obsah

Dopravní podnik Ostrava převzal první z 35 tramvají Škoda 39T

Foto: DP Ostrava, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) v areálu dílen v Ostravě-Martinově převzal do provozu první tramvaj Škoda 39T. Do konce února převezme od Škody Transportation postupně dalších pět vozů, do konce září bude tramvají celkem 35.

Článek

Se zařazením tramvají Škoda 39T do vozového parku podnik postupně vyřadí z provozu zastaralé typy vysokopodlažních tramvají T3 a T6 a ukončí v Ostravě provoz spřažených souprav. Jedno vozidlo stojí 47,5 milionu korun. DPO jich má zatím objednaných 35 dohromady za 1,7 miliardy korun. Dalších pět vozů je v opci a podnik pro ně hledá financování. Každá tramvaj má 60 míst k sezení a 140 ke stání. Nové vozy bude podnik nasazovat nejprve na linky 4 a 10, které jezdí z Martinova na Novou huť a z Dubiny na Hranečník.

„Konec spřažených souprav bude určitě významným milníkem nejenom pro Ostravu, ale věřím, že to bude inspirací i pro další města nejen v České republice, protože spřažené soupravy skutečně mohou způsobovat to, že někteří cestující se necítí ve vozech zcela bezpečně,“ řekl řekl generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

Bezpečnost cestujících se podle něj zvýší i díky tomu, že celý vůz je monitorovaný kamerovým systémem. Mělo by to zamezit i vandalismu. Ředitel uvedl, že za odstraňování následků vandalismu na poškozených druhých vozech souprav DPO jen loni zaplatil skoro 150 tisíc korun. Stávalo se také, že někteří lidé zkoušeli jezdit na spřáhle mezi vozy. „Spřažené soupravy se uvidí v našich ulicích ve výjimkách, kdy se budou například posilovat spoje na nějaké festivaly, zápasy a tak dále,“ řekl Morys.

Člen představenstva Škody Transportation odpovědný za realizaci zakázek Zdeněk Sváta řekl, že tramvaje jsou prvními z nové škodovácké generace Forcity Smart. Po Ostravě je firma dodá také do Plzně, Brna a Bonnu a nabízí je i dalším městům.

„Mají otočné podvozky a jsou stoprocentně nízkopodlažní. Nízkopodlažnost je obecně trend v Evropě a otočné podvozky je technologie, která umožňuje provoz s optimálním vlivem na infrastrukturu. To znamená, lidově řečeno, že nedochází k broušení kolejí,“ řekl Sváta. Technickým pokrokem je podle něj kombinace nízkopodlažnosti a otočných podvozků.

Vozy pro Ostravu jsou přizpůsobené na míru požadavkům DPO. „Jsou dělané na trochu vyšší rychlost než ostatní, které děláme. Je to dáno tím, že mají být nasazeny na trasy v Ostravě určené až pro rychlost 80 kilometrů v hodině. Použili jsme i silnější motory,“ řekl Sváta.

Uvedl, že tramvaje mají interiér dělaný velmi komfortně pro lidi s omezenou pohyblivostí. „Tramvaj má také speciálně vyvinuté čelo, aby v případě kolize minimalizovala poranění chodce. Je tvarováno tak, aby nedocházelo k vtažení pod tramvaje,“ řekl Sváta.

První dva vozy Škoda 39T se vyráběly v Plzni, ostatní se už montují v závodě Škoda Ekova v Ostravě. Ostravský primátor Tomáš Macura (ANO) řekl, že výroba v Ostravě dává těmto tramvajím přidanou hodnotu. Souvisí to s loňským prodejem původně městské společnosti Ekova Electric Škodě. „Potvrzuje se, že to byl strategicky dobrý krok,“ řekl primátor.

Související témata:

Doporučované