Článek
Po více než 100 letech by se do města mohla vrátit parní tramvaj, o jejíž výrobu Bohumín usiluje. Jeho plány už schválili také památkáři, řekla ČTK mluvčí radnice Jana Končítková.
Město nejprve uvažovalo o pořízení původního vozu parní tramvaje. Ukázalo se ale, že šance na získání některého z posledních zachovaných kusů je prakticky nulová. Město proto prostřednictvím soukromé firmy zajistilo originální podvozek z roku 1902, který je od loňského roku umístěn ve skladovacích prostorách v Bohumíně-Skřečoni. Na něm pak odborníci vystaví přesnou kopii parního vozu z roku 1903.
„Replika by měla stát přímo na náměstí Svobody poblíž budovy staré radnice, kolem níž kdysi vedla trať. Výběr není náhodný, poblíž sídlí totiž i městské muzeum. Tramvaj bude jeho součástí a stane se venkovním exponátem, u kterého bude v určitých hodinách možná i prohlídka interiéru,“ uvedl místostarosta Lumír Macura (ČSSD). Replika bude mít dřevěnou kostru, mosazné kování a historické realitě odpovídající vnější lak v bílé a tmavě červené barvě včetně ručně malovaných linek a nápisů.
Skvělým výsledkem by bylo slavnostní otevření nového muzejního exponátu v příštím roce, kdy budeme slavit 120 let parní tramvaje v Bohumíně.
Radnice už zadala zpracování projektové dokumentace na umístění kolejí v délce 18 metrů. „Takže tramvaj bude stát na skutečné kolejnici. Současně se také zpracovává výrobní dokumentace, která bude sloužit jako podklad pro výběrové řízení na zhotovení repliky,“ uvedla mluvčí. Výši nákladů na výrobu repliky město zatím nezná, ale bude usilovat o získání některé z dotací. „Skvělým výsledkem by bylo slavnostní otevření nového muzejního exponátu v příštím roce, kdy budeme slavit 120 let parní tramvaje v Bohumíně,“ uvedl Macura. Ještě letos chce město nechat vytvořit virtuální naučnou stezku o historii bohumínské tramvajové dopravy s pěti zastaveními.
„Úzkorozchodné tramvaje jsou pro naše město typické a jsou součástí kulturního dědictví. Dvě třetiny 20. století spojovaly Bohumín s okolními městy. Chceme připomenout významný kus historie města i těm, kteří už tento typ dopravy nezažili. Letos slavíme 120 let od zahájení provozu tramvaje tažené koňmi,“ připomněl Macura. Dodal, že úzkorozchodná tramvajová dráha fungovala v Bohumíně od roku 1902 do roku 1973. Původní tramvaj, taženou koňmi, nahradila v roce 1903 parní, následně elektrická tramvaj.