Článek
Nákup lanovky navrhuje primátor Jaroslav Zámečník (SLK). „Proto jsme už ústně jednomu z členů představenstva Českých drah předložili záměr, že bychom chtěli pozemky po té zkrachovalé lanové dráze odkoupit včetně budov,“ řekl před několika dny Zámečník.
Podporu ale zatím nemá ani mezi koaličními partnery, což je ODS a ANO. „Lanovka je pro liberecké občany i vzhledem k turistickému ruchu velké téma, ale o jejím dalším osudu musí rozhodnout především její současný vlastník, a to České dráhy. Nelze si v tuto chvíli brát lanovku jako populistické téma s tím, že město Liberec se postará,“ uvedla radní a předsedkyně zastupitelského klubu ANO Šárka Prachařová. Město by podle ní mělo situaci zatím spíše monitorovat. „Pokud se bude jednat o případném prodloužení lanovky, dovedeme si představit jednání například o vkladu pozemků města, úpravách územního plánu a tím pádem o procentuálním podílu města,“ dodala.
Občanští demokraté za možné řešení považují vznik společnému podniku, například s Českým drahami, krajem a privátním sektorem. „V každém případě by měl být zvolen takový model, který by co nejméně zatížil rozpočet města,“ uvedl radní a lídr ODS pro podzimní komunální volby v Liberci Petr Židek. I podle něj by se město mohlo podílet vložením svých pozemků a legislativní pomocí.
Podle lídra opozičního uskupení LOL Jaromíra Baxy zatím nemají k dispozici ani seriózní analýzu nákladů. „Bez toho nemáme jako zastupitelé o čem rozhodovat. Takže taky vnímáme Ještěd jako jeden ze symbolů, lanovku jako jeden z důležitých turistických cílů, ale vedle toho vnímáme hodně jiných priorit, které jsou pro občany města možná ještě důležitější,“ uvedl. Zmínil například jednání s MVV Energie o odkupu teplárny a spalovny, rekonstrukci bazénu či výstavbu tramvajové tratě do Rochlice.
Ze nereálné považuje získání lanovky lídr Změny pro Liberec Jindřich Felcman. „Před čtyřmi lety slibovali Starostové lanovku na Bedřichov. Teď slibují lanovku na Ještěd. Asi nějaká diagnóza,“ uvedl. Soustředit se podle něj chtějí na reálná a pro Liberečany skutečně důležitá témata.
Visutá lanová dráha je mimo provoz od konce loňského října, kdy po přetržení tažného lana spadla jedna ze dvou kabin a při nehodě zemřel průvodčí. Jen základní oprava lanovky není podle výrobců možná s ohledem na technické normy. České dráhy nedávno oznámily, že se chystají vypsat takzvané předběžné tržní konzultace na strategického partnera. Zajistit by měl financování obnovy a následný provoz lanové dráhy.
Nová lanovka vyjde podle primátora na 250 až 300 milionů korun. „Kdyby město získalo pozemky do vlastnictví, tak představa je taková, že na to založíme samostatný podnik, který si na stavbu vezme úvěr a bude ho postupně splácet z tržeb z provozu,“ řekl Zámečník.