Článek
Od té doby z ulic a veřejných prostranství odvezli kolem 70 vraků ze 110, které měli v evidenci, řekla ČTK mluvčí radnice Kristýna Kňákal Brožová. V současné době je podle ní ve městě na odtah připraveno dalších deset autovraků.
„Vraky nejen hyzdí vzhled míst, ve kterých se nacházejí, ale mohou být i nebezpečné. Mohou se okolo nich stahovat osoby bez domova, různí zlodějíčci, kteří zkoumají, co by ještě ukradli. O části auta, které jsou poházené okolo, se může někdo zranit. Zároveň mohou z auta vytékat provozní kapaliny, které pak ničí životní prostředí,“ podotkl místostarosta Jaroslav Turnhöfer (Živá Lípa). Odstavené vraky podle něj navíc často blokují místa k parkování, kterých je ve městě nedostatek.
Odtahy autovraků zjednodušila novela zákona, která vstoupila v platnost na jaře 2020. Umožnila vlastníkům silnic a veřejných parkovišť, aby nechali odtáhnout auta, která nemají déle než půl roku platnou technickou prohlídku. Do té doby to mohli udělat jen v případě, že bylo odstavené vozidlo silně poškozené nebo mu třeba chyběl motor. Řada dlouho odstavených aut tak nesplňovala definici vraku, a proto je nebylo možné odtáhnout.
Teď, když majitel, u jehož vozu propadla technická kontrola, nereaguje dva měsíce na výzvy města k odstranění vozidla z komunikace, může radnice podle Turnhöfera nechat auto odtáhnout. Vůz pak další tři měsíce počká na odstavném parkovišti, a pokud se majitel v dané lhůtě nepřihlásí, nabídne radnice auto ve veřejné dražbě nebo ho nechá zlikvidovat. „Předpokládáme, že po uplynutí všech zákonných lhůt někdy v červnu uspořádáme první veřejnou aukci,“ doplnil místostarosta.
Ne všechna auta jsou ale v takovém stavu, aby je chtěl někdo koupit. Některé vraky musí město nechat ekologicky zlikvidovat. Takových aut už ale v českolipských ulicích podle mluvčí radnice mnoho není, většinu se jich podařilo odstranit. „Mapu autovraků v ulicích ale stále doplňujeme a aktualizujeme, zapojit se může i veřejnost,“ dodala Kňákal Brožová.