Článek
Nové řešení bude výrazně bezpečnější, zajišťující vyšší spolehlivost železnice. Modernizací projde zhruba 22 kilometrů dlouhý úsek od Liberce až po hranici s Polskem. „Hlavním přínosem stavby bude úspora času při křižování vlaků, výrazné zlepšení nevyhovujícího stavu trati i stanic a zvýšení kultury cestování,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. U projektu se teď podle něj zpracovává dokumentace pro provádění stavby. Vypsání soutěže na zhotovitele a realizace se budou odvíjet od rozpočtových možností pro následující období.
Součástí stavby je nové zabezpečovací zařízení a příprava na jednotný celoevropský zabezpečovací systém ETCS, který by měl na trati fungovat od roku 2033. V Liberci vznikne nové regionální dispečerské pracoviště, ze kterého bude možné celou trať ovládat. Také stanice v Hrádku nad Nisou a Chrastavě čeká modernizace, přibudou nová ostrovní nástupiště, podchody a výtahy. Stanice budou plně bezbariérové, nádraží a jeho okolí projdou celkovou kultivací.
První vlak vyjel na železniční trať z Liberce přes Hrádek do německé Žitavy 1. prosince 1859, trať byla součástí Jiho-severoněmecké spojovací dráhy, která měla zajistit rychlou cestu z Německa přes Česko na jih do Vídně. Postavena byla jako jednokolejná, plány na její rozšíření o druhou kolej se nikdy nerealizovaly. Až do konce druhé světové války vedla trať jen českým a německým územím, po roce 1945 se ale malý úsek na východ od Lužické Nisy stal majetkem Polska.
Právě tento úsek v Polsku už léta brání rychlému spojení mezi Českem a Německem a samosprávy ze všech tří zemí usilují o modernizaci úseku a obnovení zastávky v Polsku. Zatím ale bez úspěchu. Zhruba 2,7 kilometru dlouhý úsek trati přes polské území je v tak špatném stavu, že tam vlaky musí jezdit maximálně 40kilometrovou rychlostí. „Usilujeme o to, aby byla modernizace úseku jedním z bodů připravovaných česko-polských jednání na vládní úrovni,“ řekl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).