Článek
Nabídková cena je tak o 14 procent nižší než byl původní odhad.
Frekventovaný úsek chce ŘSD rozšířit o další dva pruhy a křižovatku silnic I/9 a I/13 přestavět na kruhový objezd. Náklady stavby projektanti původně odhadli na 635 milionů korun bez DPH. Uzavírka nabídek skončila ve čtvrtek. Stavba by podle ředitele liberecké Správy ŘSD Jana Wohlmutha měla začít na jaře a je naplánována na dvě stavební sezony. Práce zasáhnou i přilehlou Chráněnou krajinnou oblast Lužické hory, silnice tvoří jednu z jejích hranic.
Silnice je součástí tahu na Rumburk a dál do Německa, denně tudy projíždějí v obou směrech tisíce automobilů, vysoký podíl má kamionová doprava. Podle odhadů tudy v roce 2035 projede denně až 17.000 automobilů, aby komunikace nápor zvládla, je nutné ji rozšířit na čtyři pruhy. „Úsek je dlouhý zhruba tři kilometry, součástí stavby je velká okružní křižovatka, na kterou v budoucnu naváže obchvat Svoru,“ řekl již dříve Wohlmuth. Rozšíření se podle něj bude dělat za provozu, řidiči tam proto musí počítat s omezeními.
Rozšířená silnice bude za mimoúrovňovou křižovatkou u Nového Boru navazovat na obchvat dokončený před pěti lety, kde jsou tři pruhy. Stavba počítá se dvěma mosty přes migrační trasy, které mají zajistit pohyb zvěře mimo silnici. V současné době jsou na tomto lesním úseku kvůli střetům se zvěří často dopravní nehody. Před Svorem se připravuje také stavba 50metrové lávky na cyklotrase sv. Zdislavy, která vede v místech zrušené železniční trati Svor – Jablonné v Podještědí. Lávka, která zajistí bezpečný přejezd silnice pro cyklisty, ale není součástí stavby.
ŘSD připravovalo rozšíření silnice osm let. První práce tam začaly už v lednu, kvůli rozšíření komunikace na dvojnásobek museli vykácet podél silnice pás lesa na obou stranách.