Článek
Stavební práce na rozšíření silnice I/9 a I/13 od Svoru na Nový Bor na Českolipsku začnou nejpozději v červnu. ŘSD připravovalo rozšíření silnice osm let. Do veřejné soutěže se přihlásilo sedm uchazečů, s nejnižší nabídkovou cenou zvítězilo sdružení stavebních firem Eurovia CS, SaM silnice a mosty a Integra stavby. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla je cena zhruba o 14 procent nižší, než byl původní odhad projektantů. Smlouvu s dodavateli zveřejnilo ŘSD před týdnem. První práce tam ale začaly už v lednu, kvůli rozšíření komunikace na dvojnásobek museli vykácet podél silnice pás lesa na obou stranách.
Silnice je součástí tahu na Rumburk a dál do Německa, denně tudy projíždějí v obou směrech tisíce automobilů, vysoký podíl má kamionová doprava. Podle odhadů tudy v roce 2035 projede denně až 17 tisíc automobilů, aby komunikace nápor zvládla, je nutné ji rozšířit na čtyři pruhy. „Úsek je dlouhý zhruba tři kilometry, součástí stavby je velká okružní křižovatka, na kterou v budoucnu naváže obchvat Svoru,“ řekl již dříve ředitel liberecké Správy ŘSD Jan Wohlmuth. Rozšíření se podle něj bude dělat za provozu, řidiči tam proto musí počítat s omezeními.
Frekventovaný úsek chce ŘSD rozšířit o další dva pruhy, rozšířená silnice bude za mimoúrovňovou křižovatkou u Nového Boru navazovat na obchvat dokončený před pěti lety, kde jsou tři pruhy. Stavba počítá se dvěma mosty přes migrační trasy, které mají zajistit pohyb zvěře mimo silnici. V současné době jsou na tomto lesním úseku kvůli střetům se zvěří často dopravní nehody, celý úsek proto bude oplocený. Před Svorem se připravuje také stavba padesátimetrové lávky na cyklotrase sv. Zdislavy, ta ale není součástí stavby.