Článek
Radnice chtěla původně najít dopravce na deset let, na základě předběžných tržních konzultací a diskusí s odborníky ale magistrát zkrátil období na polovinu. Podle smlouvy Jablonec za dopravu zaplatí včetně DPH přes 376,5 milionu korun, to je 54,97 koruny za kilometr.
V současné době jezdí v Jablonci Umbrella Coaches and Buses, zakázku získala na dva roky, smlouva končí 31. ledna příštího roku, pak ji nahradí ČSAD Slaný. Firma se chce na „Dni s novým dopravcem“ v sobotu 10. září představit budoucím cestujícím, kterým slibuje moderní autobusy. Na polygonu v Rychnovské ulici si budou moci návštěvníci autobusy i sami vyzkoušet. „Pod vedením zkušeného instruktora si můžou vyzkoušet řídit velký vůz, stačí jen řidičský průkaz skupiny B,“ uvedla za dopravce Tereza Jelínková.
Zajištění veřejné dopravy řeší v Jablonci nad Nisou několik let. Na začátku roku 2019 vypsala radnice desetiletý tendr, kvůli průtahům a sérii námitek a připomínek, kterými se zabýval soud i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, ale město nakonec soutěž zrušilo. V poptávkovém řízení pak podal nabídku jen dlouholetý místní dopravce BusLine MHD Jablonecko. Zastupitelé ji odmítli, cena 55,96 koruny za kilometr se jim zdála příliš vysoká. V opakovaném řízení dostala radnice osm nabídek, nejlevnější byla Umbrella s cenou 44,56 Kč za kilometr.
Novou veřejnou soutěž na další období v Jablonci vyhlásili loni v polovině června. Nabídková cena tvořila 80 procent hodnocení, komise zohlednila také podíl ekologicky šetrných vozidel a průměrné stáří vozového parku. Vybraný dopravce by měl ročně najezdit 1,37 milionu kilometrů, zhruba o tři procenta méně než dnes. Z jízdního řádu byla vyjmuta linka 115 z Jablonce do Rychnova, kterou převezme Liberecký kraj.
ICOM transport patří k největším dopravním firmám v Česku, provozuje 800 autobusů, 300 souprav nákladních vozidel a zaměstnává 1800 lidí. Vlastní také autorizovaný servis Mercedes-Benz, čerpací stanice, služby měření emisí a myčky vozidel. ČSAD Slaný je součástí skupiny od roku 2000, od loňského prosince převzala firma zajištění linkové autobusové dopravy na Teplicku, smlouvu získala na deset let. Od začátku se ale potýká s nedostatkem řidičů, kvůli kterým neodjela stovky spojů. Ústecký kraj už za to ČSAD Slaný vyměřil statisícové pokuty.