Hlavní obsah

Na liberecké univerzitě pomáhá při výuce budoucích záchranářů virtuální realita

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Studentům fakulty zdravotnických studií umožňuje program XVR On scene za více než 4,5 mil. Kč vyzkoušet si mimořádné situace i tam, kde se za běžných okolností cvičit nedá, řekla dnes ČTK proděkanka fakulty Zuzana Paukertová.

Článek

Studenti se tak podle ní mohou dostat například za plného provozu na Šaldovo náměstí, což je jeden s nejrušnějších dopravních uzlů v Liberci.

„Od novinky si slibujeme, že především zefektivníme výuku. Studenti dostanou možnost trénovat situace, k nimž by se v reálu dostávali jen velmi obtížně,“ doplnila Paukertová. Na zásahu může spolupracovat až osm studentů, program umožňuje podle ní nasimulovat takřka nekonečné množství různých scénářů a situací, které mohou ve skutečném životě nastat. Od rozsáhlých dopravních nehod, přes výbuchy až po požáry a jiné události s mnoha zraněnými.

Nácvik zásahu například při hromadné dopravní nehodě v reálném prostředí je časově a organizačně velmi náročný a nákladný, upozornil hlavní řešitel projektu Jakub Reček. Zapotřebí jsou podle něj vraky aut, namaskovaní figuranti a součinnost integrovaného záchranného systému, takže se k takovému nácviku studenti tak často nedostanou. „Díky programu můžeme trénovat prakticky kdykoliv, kritické body můžeme opakovat a studenti si poprvé vyzkouší například přímo činnost vedoucího zdravotnické složky, vedoucího odsunu a podobně, což dosud nemohli,“ doplnil.

Student na začátku nácviku dostane pouze obecnou informaci o typu události, usedne do virtuální sanitky a vyráží. Pokud studenti nacvičují například zásah u nehody vlaku, procházejí vagony a vidí sténající cestující s nejrůznějšími typy zranění. Podle uvedených hodnot, jako je tepová frekvence, způsob dýchání nebo kvalita vědomí, musí pacienty roztřídit podle závažnosti poranění. Zároveň spolupracují s dalšími kolegy včetně jiných složek záchranného systému.

U triáže neboli třídění pacientů umožňuje program vyzkoušet oba typy třídění, které se v Česku používají. Studenti mohou zastávat jak role vedoucího zdravotnické složky, který podává situační hlášení operátorovi zdravotnického operačního střediska a rozhoduje o všem, co se na místě děje, tak řadových zdravotníků. Mohou se proměnit ve vedoucího stanoviště přednemocniční neodkladné péče, což je místo, kde ošetřují pacienty, nebo jsou v roli vedoucího odsunu, který má na starost jejich transport do zdravotnických zařízení.

Projekt umožňuje zapojení až osmi účastníků najednou, učit se tímto způsobem budou studenti druhého a třetího ročníku zdravotnického záchranářství a všeobecného ošetřovatelství. Na tvorbě nových simulačních scénářů se budou podílet biomedicínští technici a inženýři. V plánu jsou podle mluvčího univerzity Adama Pluhaře i společná školení a nácviky se složkami IZS. Program by se měl v budoucnu stát součástí vybavení simulačního centra, které univerzita plánuje vybudovat v nové budově E2.

Doporučované