Hlavní obsah

Na Českolipsku začaly práce na rozšíření silnice I/9 od Svoru na Nový Bor

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Na Českolipsku začaly práce na rozšíření silnice I/9 a I/13 od Svoru na Nový Bor, přibudou další dva pruhy. Stavět se bude za provozu, řidiči tam proto musí počítat s omezením.

Článek

V místě stavby bude snížená rychlost, v některých obdobích budou dopravu řídit kyvadlově semafory. Projekt, který přijde bez DPH na 545 milionů korun, má být hotov v roce 2024.

Stavba je letos největším projektem ŘSD v Libereckém kraji, zazněly ale i výhrady lidí z regionu, že rozšíření z dvoupruhu na čtyřpruh je zbytečné. Podle odborníků bude ale silnice díky rozšíření bezpečnější. „Dneska je ten úsek zdánlivě rovný, ale na předjíždění nebezpečný. Je to souběh dvou silnic první třídy, kde je kapacita na hraně této kategorie. Odstraníme také nebezpečnou křižovatku před Svorem, kde vznikne nová okružní křižovatka, na kterou v budoucnu naváže obchvat Svoru,“ doplnil ředitel liberecké Správy Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Jan Wohlmuth.

Rozšíření silnice připravovalo ŘSD osm let. Do veřejné soutěže se přihlásilo sedm uchazečů, s nejnižší nabídkovou cenou zvítězilo sdružení stavebních firem Eurovia CS, SaM silnice a mosty a Integra stavby. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla je cena zhruba o 90 milionů korun nižší, než byl původní odhad projektantů. „Stavba bude financovaná víceméně z národních zdrojů, v tuto chvíli se nepředpokládá, že na to budou evropské finance použity, to znamená, že to bude ze Státního fondu dopravní infrastruktury,“ doplnil Mátl.

Silnice je součástí tahu na Rumburk a dál do Německa, denně tudy projíždějí v obou směrech tisíce automobilů, vysoký podíl má kamionová doprava. Podle odhadů tudy v roce 2035 projede denně až 17.000 automobilů. Aby komunikace nápor zvládla, je nutné ji rozšířit na čtyři pruhy. Úsek je dlouhý zhruba 3,5 kilometru. Stavba podle Wohlmutha počítá se třemi mosty, dva budou přes migrační trasy, které mají zajistit pohyb zvěře mimo silnici. V tomto lesním úseku se kvůli střetům se zvěří často stávají dopravní nehody, celý úsek proto bude oplocen.

Stavba vede po jižní hranici CHKO Lužické hory, severozápadně od silnice I/9 leží přírodní rezervace Klíč. Novou polovinu silnice vybudují stavbaři vlevo ve směru od Nového Boru na Svor. V únoru začaly v celé trase přípravné práce, kvůli rozšíření komunikace na dvojnásobek bylo třeba vykácet podél silnice pás lesa. Teď už začnou práce na samotné silnici. V budoucnu by podle Mátla měly na úsek navázat další stavby - nejen obchvat Svoru, ale také obchvat České Lípy, pokud na ně budou v rozpočtu peníze. Náklady generální ředitel ŘSD odhaduje na dalších 2,5 miliardy korun.

Doporučované