Článek
O tom, kolik peněz do programu půjde, se zatím diskutuje. V maximální variantě by to mohlo být až pět milionů korun, reálné je ale asi 2,5 milionu, jak dnes řekl novinářům náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Podpora cykloturistiky patří k prioritám kraje, na podporu přípravy a výstavbu nových tras dává kraj ročně kolem 25 milionů korun.
„Jde o pilotní projekt, ten zájem je veliký. Zájem předběžně projevil Nový Bor, Turnov, Česká Lípa, ale i další města,“ doplnil Sviták. Do budoucna se podle něj počítá s napojením tohoto druhu dopravy na systém veřejné dopravy v kraji. „Aby z vlakových a autobusových terminálů mohli cestující pokračovat dál na kolech,“ dodal Sviták. Prvních 15 minut by mělo být podle Svitáka zdarma, což nutí lidi, aby kola odkládali na určená místa a neodkládali je, kamkoli se jim zlíbí, jako je tomu například v Liberci u sdílených elektrokoloběžek.
Podle novoborského starosty Jaromíra Dvořáka (Starostové pro Liberecký kraj) přišli s nápadem na sdílená kola sami obyvatelé města. „Než však takovou službu, která pro město není zadarmo, spustíme, chceme vědět, zda by lidé sdílená kola skutečně uvítali, či nikoliv,“ řekl starosta. Město proto vyhlásilo anketu, obyvatel města se radnice ptá, zda budou mít o novou službu zájem, k jakým účelům by kola využívali a také, kde by měla být umístěna stanoviště. Odpovídat mohou do konce března.
Připravovaná podpora sdílených kol ale není jediným programem na podporu cykloturistiky v Libereckém kraji. V dotačních programech je letos 11 milionů korun, nejvíc, 6,5 milionu, je určeno na výstavbu cyklostezek. Kraj zřídil na základě poptávky obcí program na obnovu a údržbu existujících cyklostezek, kde je 2,5 milionu korun. Další dva miliony jsou k dispozici v programu na projektovou přípravu nových tras. O dotace bude možné žádat od 3. do 27. dubna.
Podpora je letos podle Svitáka zaměřena zejména na propojení již existujících cyklotras tak, aby bylo možné v hlavních směrech bezpečně projet na kole Libereckým krajem mimo cesty, po nichž jezdí automobily. Kraj ale sám v posledních letech investuje do budování nových tras tam, kde je to nad finanční možnosti obcí. „Letos budeme například na cyklostezce svaté Zdislavy budovat další úseky, pokračuje i příprava dalších úseků Greenway Jizera,“ dodal Sviták.