Hlavní obsah

Liberecký kraj posílí ranní vlaky do Frýdlantu, střední škole přibylo studentů

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Liberecký kraj posílí od pondělí 31. října ranní vlak do Frýdlantu, který z Liberce vyjíždí v 06:59. Vlaku přidá druhý vůz a kapacitu tím zdvojnásobí.

Článek

Frýdlantské střední škole hospodářské a lesnické výrazně přibylo studentů, kteří denně do školy dojíždějí. Kapacita jednoho vozu, který tam ráno vyjíždí, tak nestačila a část cestujících musela stát. Zvýšení kapacity nebude stát kraj žádné peníze navíc, řekl dnes ČTK za krajského koordinátora dopravy Korid LK Pavel Blažek.

Z Liberce do Frýdlantu vyjíždí podle Blažka ráno vlak každou půlhodinu. „Vlaky, které vyjíždějí v půl, tak jezdí dva vozy a v Raspenavě se rozdělují, jeden jede přes Frýdlant na Černousy a druhý do Bílého Potoka. V celou pak jezdí jen jeden vůz přes Raspenavu a Frýdlant do Nového Města pod Smrkem,“ doplnil Blažek. Kvůli většímu počtu cestujících teď bude mít i ranní vlak do Frýdlantu a Nového Města druhý vůz a celková kapacita se zvýší na 140 sedících pasažérů. „Lidé tak už nebudou muset stát,“ dodal.

Zvýšený počet studentů dnes ČTK potvrdil ředitel střední školy Miroslav Kudrna. „Když jsem před čtyřmi lety nastupoval, tak jsem přebíral školu se 465 žáky a 89 zaměstnanci, v tomhle školním roce nám ve Frýdlantu studuje 714 studentů a máme 122 zaměstnanců, jak pedagogů, tak nepedagogů. Proti loňskému roku je to nárůst o nějakých 140 žáků,“ řekl Kudrna. Do prvních ročníků podle něj letos nastoupilo více než 350 žáků nejen z Frýdlantska a Libereckého kraje, ale z celé republiky.

Důvodem výrazného zvýšení počtu studentů jsou podle ředitele nejen silné ročníky, ale studenty láká i moderní vybavení, které škola získala s výstavbou centra odborného vzdělávání. Zvýšení zájmu o frýdlantskou školu pomohla také krajská stipendia, úspěšná je podle Kudrny i spolupráce školy se zaměstnavateli, kteří také studentům nabízejí stipendia. V některých oborech tak mohou studenti dostat i 20 000 korun měsíčně.

Úpravy provozu na Frýdlantsku nebyly podle Blažka jediné, které bylo nutné po začátku školního roku udělat. „Posílit jsme museli také autobusové spojení na Dubou na Českolipsku, kde také přibylo školáků. Uvítali bychom, kdyby ředitelé škol, ale také třeba zaměstnavatelé s předstihem dali vědět, že nějaké změny čekají, abychom se mohli připravit. Vyřešit posilu pro Frýdlant nám trvalo skoro dva měsíce, zajistit vůz navíc není jednoduché, kapacity jsou omezené,“ řekl Blažek.

Železniční tratě na Frýdlantsku jsou součástí Jizerskohorské železnice, která představuje zhruba 35 procent regionální dopravy v Libereckém kraji. Provoz zajišťují České dráhy nízkopodlažními vozy Stadler Regiospider. Tratě a nádraží na Frýdlantsku prošla před několika lety modernizací, dnes jsou tak podle Blažka vlaky z Liberce na Frýdlantsko nejvyužívanější v kraji, denně přepraví kolem 3000 cestujících. „Počty cestujících se tam už v létě vrátily na předcovidovou úroveň a dokonce jich ještě přibylo,“ dodal Blažek.

Doporučované