Článek
Pro společnost Silnice LK, která v zimě zajišťuje údržbu krajských silnic druhých a třetích tříd a také části hlavních tahů pro Ředitelství silnic a dálnic ČR, je systém velkou pomocí. Firma proto plánuje jeho rozšíření, doplnit ho chce o kamery a informace z terénu zpřístupnit i veřejnosti. ČTK to dnes řekl předseda představenstva Petr Správka.
„Budeme teď ještě vyhodnocovat další ‚slepé‘ úseky, kde bychom čidla chtěli ještě v rámci kraje instalovat, ale to už bude v řádech jednotek, už to nebude nic velkého. Teplotně všechno vidíme, ale chybí nám ‚oči‘, připravujeme proto pilotní projekt a rádi bychom měli systém doplněný do dvou let o další kamery. Všechno je to ale otázkou peněz, dlouhý bude také schvalovací proces,“ doplnil Správka.
Už v lednu by chtěla firma zpřístupnit informace ze systému i pro veřejnost, přípravu nových stránek ale zkomplikoval koronavirus. „Programátor dostal covid a leží na JIP, takže se to celé zdrželo. Cílem je, aby lidé viděli, kde všude jsme byli a s jakou technikou, aby pochopili, že ty okruhy nemají dva kilometry, a že to chvíli trvá. Představa, že budeme mít všichni jenom holé černé silnice, není realizovatelná,“ řekl předseda představenstva.
Silnice LK budou tuto zimu udržovat ve sjízdném stavu zhruba 2 000 kilometrů krajských komunikací, které jsou rozdělené do 59 okruhů. Z toho na 27 okruzích se solí, na 32 se sype drtí a pluhuje. Zcela bez údržby zůstane v kraji jen 59 kilometrů silnic, většinou jde o málo využívané komunikace třetí třídy, kde nejezdí veřejná doprava. Výjimkou je silnice druhé třídy 290 z Desné na Smědavu, která vede kolem přehrady Souš v Jizerských horách a na zimu se pro veškerou dopravu uzavírá kvůli ochraně zdroje pitné vody. Neprůjezdná je od 22. listopadu.
Zimní údržbu v kraji zajišťuje 34 dispečerů a 180 řidičů. „Máme 73 sypačů, 36 traktorových radlic, deset fréz a další techniku,“ vyjmenoval Správka. Sklady společnosti jsou plné, připraveno je na zimu 12 700 tun soli, 25 000 tun drtě a také 150 000 litrů solanky. Stejné zásoby posypu mají silničáři v kraji v zásobě na začátku každé zimy. Například v zimě 2019/2020 vyčerpali sotva polovinu zásob, naopak minulou zimu museli posyp ještě dokupovat.
Předchozí zima byla z pohledu zimní údržby druhá nejdražší za posledních deset let, krajskou kasu přišla na 143,6 milionu korun. Silničáři najeli 570 000 kilometrů a vyčerpali většinu peněz určených na zimní údržbu už na začátku letošního roku. Rostou navíc náklady na materiál i pohonné hmoty. Podle náměstka hejtmana Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) tak musel kraj na zajištění údržby v závěru letošního roku přidat silničářům dalších zhruba 20 milionů korun.