Článek
Frekventovaný úsek chce Ředitelství silnic a dálnic ČR rozšířit o další dva pruhy a křižovatku silnic I/9 a I/13 přestavět na kruhový objezd. Stavba zhruba za 700 milionů korun je naplánována na dvě stavební sezony, řekl dnes ČTK ředitel liberecké Správy ŘSD Jan Wohlmuth. ŘSD teď hledá dodavatele, lhůta pro podání nabídek končí 20. ledna.
Silnice je součástí tahu na Rumburk a dál do Německa, denně tudy projíždějí v obou směrech tisíce automobilů, vysoký podíl má kamionová doprava. Podle odhadů tudy v roce 2035 projede denně až 17 000 automobilů, aby komunikace nápor zvládla je nutné ji rozšířit na čtyři pruhy. „Úsek je dlouhý zhruba tři kilometry, součástí stavby je velká okružní křižovatka, na kterou v budoucnu naváže obchvat Svoru,“ doplnil Wohlmuth. Rozšíření se bude dělat za provozu, řidiči tam proto musí počítat s omezeními.
Stavba by měla začít na jaře a zasáhne přilehlou Chráněnou krajinnou oblast Lužické hory, silnice totiž tvoří jednu z jejích hranic. Kvůli rozšíření komunikace na dvojnásobek bude také nutné vykácet podél ní pás lesa na obou stranách. Zrušena bude na nové silnici autobusová zastávka ve směru na Cvikov kvůli bezpečnosti cestujících. Autobusy proto budou zajíždět do Svoru. V opačném směru zůstane zastávka zachována, od provozu ji oddělí ostrůvek.
Rozšířená silnice bude za mimoúrovňovou křižovatkou u Nového Boru navazovat na obchvat dokončený před pěti lety, kde jsou tři pruhy. Stavba počítá se dvěma mosty přes migrační trasy, které mají zajistit pohyb zvěře mimo silnici. V současné době jsou na tomto lesním úseku kvůli střetům se zvěří často dopravní nehody. Před Svorem se připravuje také stavba 50metrové lávky na cyklotrase sv. Zdislavy, která vede v místech zrušené železniční trati Svor – Jablonné v Podještědí. Lávka, která zajistí bezpečný přejezd silnice pro cyklisty, ale není součástí stavby.
Na přípravě stavby se pracuje už osm let, hotová by měla být podle Wohlmutha v roce 2024.