Článek
Každé zdražení pohonných hmot o jednu korunu na litru zvyšuje náklady dopravního podniku za rok o 1,3 milionu korun. Benzin i nafta v ČR jsou po ruské invazi na Ukrajinu nejdražší v historii. Nafta stála ve středu v průměru 38,73 Kč/l, což bylo o 2,34 koruny víc než o týden dřív. Před rokem byl litr nafty téměř o 11 korun levnější, což u hradeckého dopravního podniku v ročním přepočtu znamená nyní nárůst nákladů o více než 14 milionů korun.
Případné větší nasazení elektrobusů, kterých má podnik 22, by podle Meduny situaci nijak zásadně neřešilo ze dvou důvodů. "Cena elektřiny se zvýšila zhruba třikrát, čímž se výhodnost provozu elektrobusů výrazně snižuje. A linky, na kterých je možné elektrobusy provozovat, jsou již těmito vozy plně obsazeny," uvedl mluvčí podniku František Meduna.
Provoz dopravního podniku je finančně závislý na dotaci od města Hradec Králové. Zatím má Hradec Králové v rozpočtu na rok 2022 vyčleněno na dotaci dopravnímu podniku 293,9 milionu korun, meziročně to je o 12 milionů korun více. Pokud bude chtít město udržet rozsah dopravy a nezdražovat jízdné, bude muset podniku zřejmě dotaci zvýšit.
Představitelé města se nedávno vyslovili, že nárůst nákladů je město podniku připraveno vyrovnat, a to z přebytku hospodaření města za rok 2021. Učinili tak poté, co rada města odvolala v prosinci schválené zdražení jízdného, které bylo vyvolané rostoucími náklady na energie a pohonné hmoty.
Náměstek primátora pro městské organizace Pavel Marek (za ANO) v únoru uvedl, že jízdné v MHD se letos zdražovat nebude. Případná debata o změnách jízdného by podle něj mohla přijít na řadu ke konci letošního roku v souvislosti se zavedením nového odbavovacího systému. Marek také uvedl, že město zvažuje zavedení jízdného pro děti od šesti do 15 let jen za 100 korun ročně, čímž by dopravní podnik ve výnosech přišel o 15 až 18 milionů korun.