Článek
Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) dnes oficiálně zahájilo stavbu téměř devítikilometrového obchvatu Nové Paky na Jičínsku. Jeho příprava začala před více než 30 lety. V posledních letech ji protahovalo majetkové vypořádání nemovitostí pro stavbu. Upravovala se také projektová dokumentace.
„Stávající průtah silnice I/16 přes Novou Paku nevyhovuje směrově, výškově ani počtem a tvarem křižovatek standardům, které by měla mít silnice první třídy. Přes Novou Paku projíždí vysoký podíl tranzitní dopravy,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Přes Novou Paku také směřuje doprava mezi závody automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí.
Obchvat bude mít 8,5 kilometru a ve směru od Jičína začne před Kumburským Újezdem a povede mezi Novou Pakou a novopackými částmi Heřmanice a Štikov. Zpět na silnici I/16 se napojí ve Vidochově. Zhruba v polovině trasy obchvatu stavbaři vybudují nad údolím 423 metrů dlouhou estakádu, půjde o největší z 16 mostních objektů obchvatu. Součástí obchvatu bude i 22 protihlukových stěn o délce 4,18 kilometru.
Silnice přes Novou Paku je místem častých dopravních nehod. Mezi kritická místa patří především zúžené silnice v úsecích mezi továrnou ZPA a podjezdem pod železniční tratí, mezi Komenského a Kotíkovou ulicí a ve čtvrti Vrchovina. Problémem je i nízký podjezd pod železniční tratí.
Po dokončení obchvatu bude silnice I/16 vedoucí přes město převedena mezi silnice třetí třídy, což umožní zakázat vjezd těžké tranzitní dopravy do města, uvedlo ŘSD.
Firmou Porr nabídnutá cena 1,31 miliardy korun je na úrovni 80 procent předpokládané ceny. Do soutěže ŘSD podalo nabídky šest subjektů.
V březnu v trase obchvatu začaly přípravné práce, a to archeologický záchranný výzkum a geotechnický a hydrogeologický monitoring.