Článek
Obchvat po severním okraji města odvede z Jaroměře tranzitní dopravu ve směru z Hradce Králové na Náchod a Polsko. Řidičům by měl začít sloužit v roce 2024. Obchvat postaví společnost Metrostav Infrastructure za 688 milionů korun bez daně. Předpokládaná cena před soutěží byla 863 milionů korun.
Obchvat o délce 6,55 kilometru bude přeložkou silnice I/33. Navazovat bude na nynější konec dálnice D11 u Hořenic severně od Jaroměře a u Velkého Třebešova se napojí na obchvat České Skalice. Kromě Jaroměře odvede tranzitní dopravu i z obcí Čáslavky, Dolany a Svinišťany. Po silnici přes obce nyní denně projede přes 15 000 vozidel, z nichž významnou část tvoří kamiony.
„Místní obyvatelé se díky obchvatu dočkají zásadního snížení hluku a exhalací z dopravy, pro řidiče bude cesta výrazně plynulejší a bezpečnější. Nejnáročnějším stavebním objektem bude téměř půl kilometru dlouhá estakáda, kterou nová přeložka překonává Labe a přilehlé záplavové území,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Na silnici I/33 směrem na polské hranice podle něj bude zbývat postavit ještě obchvat dvacetitisícového Náchoda. „Zde již vykupujeme pozemky, máme podanou žádost o stavební povolení a během příštího roku plánujeme zahájit výběrové řízení na zhotovitele,“ uvedl Mátl k obchvatu Náchoda. Náklady na stavbu obchvatu Náchoda, která by mohla začít v roce 2024, se odhadují na 3,15 miliardy korun bez daně.
Podle původních plánů měl být obchvat Jaroměře hotový současně s loňským otevřením dálnice D11 od Hradce Králové k Jaroměři. Přípravu stavby obchvatu mimo jiné zdržely spory o výkupy pozemků a stavební povolení mezi ŘSD a rodinou místopředsedy Vrchního soudu v Praze Františka Kučery. První nepravomocné územní rozhodnutí stavba obchvatu získala již v roce 2011.
Dálnice D11 z Jaroměře loni v prosinci odvedla dopravu na trase mezi Hradcem Králové, Trutnovem a Krkonošemi. Tranzitní doprava směrem na Náchod a Polsko a opačně přes Jaroměř jezdí dál.
V Jaroměři by měla zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy přestavěná křižovatka na výpadové silnici směrem na Trutnov na kruhový objezd. Stavbaři ji na zakázku ŘSD nákladem 16 milionů korun budovali od letošního jara a otevřeli ji ve středu. Na křižovatce se protíná silnice první třídy I/37 vedoucí z Jaroměře na Trutnov se silnicí druhé třídy číslo 285, která vede z Jaroměře směrem na Velichovky. Křižovatka leží v těsném sousedství jaroměřské nemocnice.