Článek
Obchvat by měl být hotový v roce 2025. Obchvat devítitisícové Nové Paky bude mít 8,5 kilometru a mimo město svede provoz po silnici I/16, která je důležitou trasou ve směru z Prahy do Krkonoš a také mezi závody automobilky Škoda v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí. Silnice I/16 přes Novou Paku nevyhovuje směrově ani výškově a ani počtem a tvarem křižovatek pro silnici první třídy.
Firmou Porr nabídnutá cena 1,31 miliardy korun je na úrovni 80 procent zadavatelem předpokládané ceny. Do soutěže ŘSD podalo nabídky šest subjektů.
Ve směru od Jičína obchvat začne před Kumburským Újezdem a povede mezi Novou Pakou a novopackými částmi Heřmanice a Štikov. Zpět na silnici I/16 se napojí ve Vidochově. Zhruba v polovině trasy obchvatu stavbaři vybudují nad údolím 423 metrů dlouhou estakádu, půjde o největší mostní objekt obchvatu. Součástí obchvatu bude i 22 protihlukových stěn o délce 4,18 kilometru.
Příprava stavby obchvatu Nové Paky začala před více než 30 lety. V posledních letech ji protahovalo majetkové vypořádání nemovitostí pro stavbu. Upravovala se také projektová dokumentace.