Článek
Poplatek za parkování elektrokoloběžek zastupitelé loni zakotvili do novely vyhlášky o místních poplatcích. Sazba u elektrokoloběžek je stejná jako sazba, kterou městu za použití veřejného prostranství platí provozovatelé předzahrádek. Vyhlášku podle zákona muselo přezkoumat ministerstvo vnitra. Někteří opoziční zastupitelé dříve vyjádřili pochybnost, zda město může za parkování koloběžek vybírat peníze a zda vyhláška u ministerstva projde.
Provoz elektrokoloběžek v Hradci Králové zahájily začátkem loňského léta společnosti Bolt a Lime. Vedení města se snažilo s firmami stanovit pravidla. Město poukazovalo na to, že uživatelé nechávají koloběžky tam, kde nemají, a nedodržují pravidla provozu. „Vzhledem k tomu, že elektrokoloběžky ve městě rozdělily společnost, snažili jsme se uskutečnit takové kroky, které by pomohly oběma stranám. Provoz takových zařízení nelze zakázat, ale museli jsme nastavit jasná pravidla,“ uvedl k přijaté vyhlášce primátor Alexandr Hrabálek (ODS).
Město ale bude muset ve vyhlášce upravit výši poplatku za umístění jiných zařízení k poskytování služeb. „Za zábor veřejného prostranství v ostatních výslovně nevyjmenovaných případech vyhláška stanovila poplatek 30 korun za metr čtvereční. Podle zákona o místních poplatcích je ale možné poplatek nastavit do výše pouze deseti korun za metr čtvereční,“ uvedl náměstek primátora Pavel Marek (za ANO). Město nyní v intencích stanoviska ministerstva vnitra vyhlášku upraví.
Ačkoliv město novelu vyhlášky vydalo loni v září, poplatek provozovatelé elektrokoloběžek do konce roku 2021 nemuseli hradit. Do konce prosince totiž město v rámci covidové pomoci podnikatelům odpouštělo poplatky za zábor veřejného prostranství.
„Poplatek začnou provozovatelé elektrokoloběžek hradit až v momentě, kdy budou vytyčena parkovací místa, aby bylo zřejmé, o jak velké plochy se jedná a v jakých lokalitách se nacházejí. O tom s nimi zatím stále probíhá jednání,“ uvedl Marek.
Před časem provozovatelé koloběžky z města odvezli. „Před koncem roku jsme z Hradce Králové stáhli všechny koloběžky a od té doby vedeme jednání, jakým způsobem parkovací místa vytyčit tak, aby městu nevznikala časově a finančně náročná administrativní zátěž,“ uvedl v lednu Václav Petr ze společnosti Lime.
Již dříve Marek stanovení poplatku označil za formou regulace v situaci, kdy jezdci na elektrokoloběžkách omezují chodce a způsobují nebezpečné situace na silnicích. Město má také podle Marka prostřednictvím městské policie a technických služeb s provozem koloběžek zvýšené náklady.