Článek
Důl Kovárna byl před uzavřením kvůli rekonstrukci v roce 2017 významným turistickým cílem východních Krkonoš. Celkové náklady na obnovu a zpřístupnění historického dolu dosáhnou více než 19 milionů korun, z toho asi 85 procent pokryje evropská dotace. „Dosud se proinvestovaly téměř tři čtvrtiny z celkových nákladů. Stručně řečeno, to nejtěžší je za námi,“ řekl Radko Tásler ze společnosti Speleo Albeřice, která podzemí Sněžky před lety zpřístupnila.
Stavební práce, které byly na zimu přerušovány, by měly podle něj skončit do konce letošního roku a celý projekt v roce 2023. Před uvedením díla do pravidelného návštěvnického provozu se počítá ještě se zkušebním provozem. „Zkušební provoz vidím spíše na rok 2024,“ řekl Tásler.
Podstatou projektu je uvolnění zavalené štoly Prokop z 50. let minulého století na dně Obřího dolu, rozšíření prohlídkové trasy a vytvoření expozice věnované geologickému profilu lokality Kovárna v nitru Sněžky a kulturním a historickým souvislostem.
„To nejpodstatnější je hotovo. Celá štola Prokop je zprůchodněná, zapažená, je také obnovený starý kolejový svršek důlního kolejiště. Štola Prokop byla zcela zavalena, došlo tedy k její kompletní obnově v délce asi sto metrů. Štolou Prokop se tak již můžeme dostat pohodlně do podzemí Sněžky,“ řekl dnes ČTK Tásler.
Ze zavalené štoly Prokop podle něj stavbaři během prací vyvezli zhruba 500 kubíků zeminy, která byla použitá na zarovnání zářezu, který vznikl v terénu na povrchu po zavalení štoly. Pracuje se v nejpřísněji chráněné zóně Krkonošského národního parku. „Podmínkou bylo, že nevznikne nová halda. Proto jsme materiál vyváželi nad štolu. Byl tam deficit materiálu, který se projevoval zářezem a my ho dorovnáváme. Postupně to tam zaroste a nebude nic znát,“ řekl ČTK Tásler.
Stavba je rozdělena do tří etap, přičemž první je hotová a druhá téměř také. V první etapě stavbaři pracovali na zpřístupnění štoly, ve druhé částečně vyklidili skalní úsek štoly. V současnosti začínají přípravné práce, na které naváže montáž konstrukcí nerezových žebříků do tzv. Mezipatra. Výsledkem prací má být propojení Mezipatra, kde byl před zahájením prací vstup, se štolou Prokop.
Pro turisty bude podzemí průchodné odshora až na dno Obřího dolu, kam ústí v minulosti zavalená štola Prokop s pozůstatky důlní železnice. Návštěvníci po zpřístupnění podzemí vejdou současným vchodem, dole vyjdou a lesem po pěšině se dostanou zpět nahoru. V nově zpřístupněných prostorech turisté uvidí důlní techniku z 50. let minulého století, kterou tam horníci nechali.
Důl Kovárna před uzavřením v roce 2017 nabízel dvě návštěvnické trasy, trasu A a od roku 2011 náročnější trasu B, kdy turisté mohli po žebřících do mezipatra, které vzniklo při průzkumech v 50. letech a kde je menší část tehdejší důlní techniky. Návštěvnická sezona trvala od července do konce srpna. Důlní dílo se na zimu tradičně zazimovávalo. Zbytek roku bylo podzemí přístupné po domluvě.
V Obřím dole se především v 19. století těžily arzenové a měděné rudy. S těžbou rud v Obřím dole souvisel historický rozvoj nedaleké Pece pod Sněžkou.