Hlavní obsah

Investor musí doplnit EIA ke kontroverznímu nákupnímu centru v Hradci Králové

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Krajský úřad Královéhradeckého kraje vrátil společnosti Endeta k doplnění a přepracování dokumentaci vlivu stavby na životní prostředí (EIA) pro kontroverzní projekt obchodního centra Nová Zelená v Hradci Králové.

Článek

Investor bude muset v záměru dopracovat zejména dopravu, vyplývá z dokumentu úřadu. V květnu záměr odmítli zastupitelé Hradce Králové, podle kterých centrum nadměrně dopravou zatíží čtvrtě Kukleny, Svobodné Dvory a Plačice a vystaví jejich obyvatele hluku, znečištění ovzduší a vibracím.

Shopping park Nová Zelená na polích na západním okraji města chystají developerská společnost J&T Real Estate CZ a majitel pozemků, společnost Endeta. Obchodní zóna Nová Zelená by měla zabrat 25,5 hektaru, investor ji chce začít budovat příští rok.

J&T Real Estate CZ sdělila, že se s úterním rozhodnutím krajského úřadu musí nejprve důkladně seznámit a další postup prodiskutovat s právníky. Krok krajského úřadu považuje za součást procesního řízení. „Záměr výstavby shopping parku Nová Zelená a veřejného parku Kukleny je zcela v souladu se strategickým plánem rozvoje města, tedy územním plánem. Proto věříme, že v rámci jednání s městem dosáhneme výsledku přijatelného pro obě strany,“ uvedl člen představenstva J&T Real Estate CZ Jiří Ochetz.

Hlavní připomínky od dotčených subjektů a od veřejnosti se podle mluvčího kraje Dana Lechmanna týkaly dopravy. „Oznamovatele jsme proto upozornili v rámci zjišťovacího řízení na nedořešené dopravní vazby v dotčeném území. Předaná dokumentace tento stav nereflektovala a dotčené subjekty na tuto skutečnost oprávněně upozornily,“ uvedl mluvčí. Úřad proto podle něj nemohl považovat dokumentaci za dostatečně zpracovaný podklad pro vyhodnocení veškerých vlivů na životní prostředí a pro následná správní řízení.

Radní města Adam Záruba (Změna pro Hradec), který je kritikem záměru, rozhodnutí kraje přivítal. „Je to pozitivní zpráva pro místní i celý Hradec Králové. Sporné věci a nedostatky budou muset doplnit,“ řekl. Podle zastupitelů z řad Pirátů je stavba centra bez obchvatové silnice Nová Zelená hazardem, protože veškerá doprava by musela vést po Pražské třídě. „Podle našeho názoru by ani v budoucnu neměl nákupák vůbec získat klíčová stanoviska EIA, protože má devastující dopad nejen na obyvatele ulice Zelená, ale na celé Kukleny,“ uvedl zastupitel Kamil Kubica (Piráti).

Podle hradeckých zastupitelů by mělo město trvat na vybudování nové komunikace k obchodnímu centru. Primátorovi města Alexandru Hrabálkovi (ODS) v květnu uložili jednat s investorem o možných úpravách projektu.

V obchodní zóně Nová Zelená by mělo kolem centrálního parkoviště téměř s 1900 místy vzniknout 14 hlavních objektů. V areálu by mělo být 37 obchodních jednotek s celkovou prodejní plochou 40.120 metrů čtverečních. Počítá se například s hobbymarketem, prodejnou nábytku a prodejnou Lidl. Od zástavby by měl zónu oddělovat park o rozloze 4,4 hektaru. Od sjezdu z dálnice D11 v Kuklenách zóna leží jeden kilometr.

Doporučované