Článek
Nové semafory mají tři ze čtyř předělávaných přechodů pro chodce. Systém město vyjde na 229 milionů korun bez DPH a s jeho plným spuštěním se počítá v roce 2023.
Dosud pevně nastavená takzvaná zelená vlna, na kterou byli motoristé ve městě zvyklí, už nefunguje. Postupně ji nahrazuje nová zelená vlna reagující na aktuální intenzitu dopravy a potřeby průjezdu křižovatkami vozidel MHD a záchranářů. „Takto zkoordinované jsou od poloviny prosince semafory na hlavním tahu na silničním okruhu v úseku od Rašínovy třídy přes křižovatky s ulicemi V Lipkách a Gočárovou třídou až po křižovatku s třídou Karla IV. Jedná se tedy o celou Střeleckou ulici,“ uvedla mluvčí magistrátu Kateřina Šmídová.
Ve Střelecké ulici už zkušebně funguje také noční režim světelné signalizace. Na silničním okruhu je zde v noci nastaven zelený signál na hlavním tahu. Jakmile detektor zaznamená vozidlo přijíždějící do křižovatky z boční ulice, semafor se přepne a umožní mu průjezd. Podobně to funguje ve Střelecké ulici v noci i ve dne na přechodech pro chodce, kde si však chodec semafor na zelenou musí přepnout stisknutím tlačítka sám.
Systém nové zelené vlny se bude postupně rozšiřovat i na další páteřní komunikace ve městě. V další fázi se počítá se sladěním semaforů na všech křižovatkách na Rašínově třídě, která je hlavní výpadovou silnicí z Hradce Králové na Pardubice a k dálnicích D11 a D35.
Nový systém by měl zvýšit plynulost a bezpečnost automobilové dopravy ve městě. Dopravu bude řídit tak, aby se netvořily kolony, například v ranní či odpolední špičce. U MHD bude systém preferovat vozidla se zpožděním. Součástí systému bude i modul na měření rychlosti aut a hlídání průjezdů křižovatek na červenou. Dodavatelem systému je firma Cross Zlín.
Cena za systém 229 milionů korun je včetně nákladů šestiletého provozu, servisu a dalších služeb. Město na pořízení systému získalo evropskou dotaci 157,8 milionu korun.