Článek
Zatím město v rozpočtu počítá s dotací dopravnímu podniku 293,9 milionu korun, meziročně to je o 12 milionů korun více. Řešit růst nákladů dopravce zdražením jízdného radnice již dříve odmítla.
Město počítá, že dotace za celý rok by mohla dosáhnout až k 50 milionům korun. Nyní radou města navržených 37 milionů korun Marek označil za jakousi zálohu do podzimních měsíců. „Uvidíme, jak se vše bude vyvíjet, zda vláda nepřijde s nějakým programem na podporu dopravních podniků,“ uvedl náměstek primátora pro majetek Pavel Marek (za ANO). Vláda by podle něj měla dopravním podnikům pomoci. „Již jde o částky, které se začínají vymykat standardu a města tím začínají velmi trpět,“ řekl. Navýšení dotace ještě bude muset schválit zastupitelstvo.
Například každé zdražení nafty o jednu korunu na litru dopravnímu podniku zvyšuje náklady za rok o 1,3 milionu korun. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku je litr nafty nyní dražší asi o 16 korun, což pro dopravní podnik znamená nárůst nákladů asi o 21 milionů korun. Navíc se podnik letos musí vyrovnat i s vyššími cenami elektřiny, náhradních dílů a vyššími mzdovými náklady.
Dopravní podnik pro město letos zpracoval v několika scénářích možný plán úspor. Vyplynulo z něj, že při snaze ušetřit až 90 milionů korun by podnik musel zredukovat rozsah dopravy o zhruba třetinu a musel by propustit 50 z 225 řidičů. Celkové náklady dopravního podniku by letos měly vzrůst na 471 milionů korun z loňských 416 milionů korun.
Kvůli epidemii covidu podnik vozí proti minulým letům výrazně méně cestujících. Před epidemií v roce 2019 podnik přepravil 38 milionů lidí, loni přeprava činila 32,2 milionu lidí a předloni 31,1 milionu lidí.