Článek
Důvodem zdražení jsou podle města úpravy během stavby, které se nedaly předvídat. Lávku o délce 103 metrů by stavbaři měli dokončit v zimě. Lidem by měla začít sloužit začátkem března 2023.
Zdražení díla již projednávali v polovině srpna radní, ale doporučení k přijetí vyšší ceny nedali. O zdražení tak museli rozhodnout zastupitelé. Někteří vysokou cenu kritizovali. Opoziční zastupitel Martin Hanousek (Zelení) stavbu označil za „památník dosluhujícího vedení města, jak neumělo nakládat s prostředky“. Části zastupitelů vadilo, že se o zdražení dozvídají, až když jsou dodatečné práce hotové.
Náměstek primátora pro investice Jiří Bláha (ODS) argumentoval, že vše vychází z architektonické soutěže, která se konala před téměř deseti lety. Připomněl, že město muselo udělat lávku i proto, že se k tomu pod peněžní sankcí zavázalo ve smlouvě s ČSOB, která u Aldisu postavila své regionální sídlo. Zastupitelům řekl, že stavbu sami v červnu 2020 schválili.
Opoziční zastupitel Lubomír Štěpán (KSČM) uvedl, že pokud by zastupitelé zdražení neschválili, tak by případný soud s dodavatelem město prohrálo a ještě zaplatilo penále. Podle Bláhy by hrozila i ztráta dotace, kterou město na stavbu získalo, a také platba pokuty bance ČSOB ve výši 15 milionů korun.
Vyšší náklady přinesla například úprava koncové části lávky kvůli elektrickým kabelům, které byly nalezeny v jiné výšce. Nákladnější bylo také ztužení konstrukce mostovky při její montáži a úpravy předpínacího systému lávky a kolektoru horkovodu.
Stavbu lávky, kterou buduje firma SMP CZ, město chystalo od roku 2003. Lávka propojí centrum města s lokalitou Aldis. Hradec si od ní slibuje větší oživení Aldisu a Smetanova nábřeží. Město na stavbu získalo evropskou dotaci 102,7 milionu korun.
Oproti jiným lávkám je hradecká stavba násobně dražší. Například Pardubice na konci roku 2020 otevřely lávku pro pěší a cyklisty přes Labe za 40,8 milionu korun. Podle hradecké radnice je vysoká cena dána neobvyklou konstrukcí a technologií. Lávku tvoří nosná lana, ocelová žebrová konstrukce a 39 kusů subtilních segmentů mostovky, které jsou vyrobené ze speciálního betonu.
Původně hradecká radnice před architektonickou soutěží v roce 2014 počítala s cenou lávky do 40 milionů. Když radnice vypsala v roce 2019 soutěž na stavební firmu, nikdo se ale nepřihlásil. Další dva tendry radnice zrušila, když jediný zájemce nabídl ceny výrazně přes 100 milionů korun. Radnice v té době uvažovala, že by projekt opustila a hledala levnější variantu lávky. Nakonec vypsala čtvrtý tendr a ze tří uchazečů vybrala firmu SMP CZ z francouzské skupiny Vinci.