Článek
V první fázi má jít asi o 30 parcel. Hrubý odhad nákladů na tuto etapu položení sítí a základních komunikací jsou okolo 60 milionů korun, řekl ČTK místostarosta města Jan Picka (ČSSD).
„Na tuto akci chceme žádat z fondu na zahlazování důlní těžby, z takzvaných ekomiliard. Pokud budeme úspěšní, a my věříme, že ano, tak o tom rozhodne mezirezortní komise na podzim. Kroky, které teď činíme, tak děláme právě proto, abychom vše administrativně zvládli připravit,“ uvedl Picka.
Lokalita Jižního lomu je jednou z mála, které má Sokolov k dispozici pro další rozvoj, protože je z velké části obklopen doly a rekultivacemi. Na ploše bývalého lomu na břehu Ohře vznikl v minulosti lesopark, později jej město v části přiléhající k historickému centru upravilo a doplnilo stezkami a výsadbou. V další části se pak počítá právě s pozemky pro individuální výstavbu.
Na Jižním lomu stojí také zbytky bývalé garážové kolonie. Garáže se v posledních letech snaží město vykoupit, aby je mohlo zbourat. Původnímu účelu už totiž z větší části neslouží a jsou spíše místem, kde se vrší odpad. Jak ale upozornil Picka, spekulace majitelů, že by za garáže město nabídlo vyšší cenu, jsou mylné. Studie zástavby Jižního lomu s těmito pozemky nepočítá, uvedl Picka.
Pokud by se městu podařilo získat dotaci z fondu na zahlazování důlních škod, získalo by až 100 procent uznatelných nákladů. Otevřela by se tím možnost výstavby v oblasti, která bude atraktivní jak z hlediska dobré dosažitelnosti, tak i z pohledu blízkosti jezera Medard. Z něj chce Sokolovská uhelná a její sesterská společnost SUAS GROUP vytvořit rozsáhlý areál s prvky rekreace, bydlení, ale i lokalitami pro ekologické technologie.