Článek
Sbírka fotografií připomíná její celoživotní sepětí s filmem, působení v čele karlovarského festivalu i jedinečný vztah s prezidentem MFF KV Jiřím Bartoškou. Výstava nazvaná Naše paní doktorka… pocta Evě Zaoralové je k vidění po celou dobu festivalu v prvním patře hotelu Thermal.
Autorem výstavy je Michal Čížek, jeden z nejdéle působících fotografů filmového festivalu. „Dal dohromady tuto výstavu, která dokazuje, že někdy více je i méně, výstava není přeplněná fotografiemi, i když z bohaté historie paní doktorky Zaoralové a jejího vztahu k filmu bych jich tady mohlo být ještě několik set navíc,“ řekl dnes při uvedení výstavy umělecký ředitel Karel Och.
Zaoralová, která zemřela letos v březnu ve věku 89 let, byla respektovanou filmovou kritičkou, překladatelkou, pedagožkou a autorkou. Jako publicistka se zaměřovala hlavně na francouzský a italský film. V roce 1994 stanula společně s Jiřím Bartoškou v čele filmového festivalu v Karlových Varech a měla zásadní podíl na jeho záchraně i přerodu v mezinárodně ceněnou filmovou přehlídku.
Do roku 2011 stála v čele MFF KV nejprve jako programová a posléze umělecká ředitelka, od roku 2011 jako jeho umělecká poradkyně. Za svou práci byla vyznamenána Medailí za zásluhy i francouzským Řádem rytířky umění a literatury, na MFF v Cannes získala plaketu za dlouholetou žurnalistickou činnost. Cenou za umělecký přínos na ni pamatoval před lety i karlovarský filmový festival a v roce 2017 získala Českého lva za mimořádný přínos české kinematografii.
Jako vzpomínku na Zaoralovou má ve svém programu festival i film Federica Felliniho Silnice, který sama označovala za klíčový pro svůj vztah k filmu, k italské kinematografii i pro své další profesní směřování.
Fellini a jeho tvorba se staly pro Zaoralovou celoživotní láskou. K filmu Silnice vytvořila český překlad. Na začátku 90. let přeložila i životopisnou knihu o Fellinim, kterou sepsal jeho přítel a kritik Tullio Kezich. Navzdory pozvání Zaoralová Felliniho osobně nikdy nepoznala.
Osobnost Zaoralové se karlovarském festivalu objevuje i na některých doprovodných grafikách. Například na podkladu fotopoolu v hotelu Thermal, který je černobílý, je jen Eva Zaoralová vyvedena v barvě.