Hlavní obsah

Festival v Karlových Varech představil výstavu na počest bývalé ředitelky Evy Zaoralové

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Na počest dlouholeté umělecké ředitelky Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary (MFF KV) Evy Zaoralové, která letos zemřela, představilo dnes vedení festivalu speciální výstavu.

Článek

Sbírka fotografií připomíná její celoživotní sepětí s filmem, působení v čele karlovarského festivalu i jedinečný vztah s prezidentem MFF KV Jiřím Bartoškou. Výstava nazvaná Naše paní doktorka… pocta Evě Zaoralové je k vidění po celou dobu festivalu v prvním patře hotelu Thermal.

Autorem výstavy je Michal Čížek, jeden z nejdéle působících fotografů filmového festivalu. „Dal dohromady tuto výstavu, která dokazuje, že někdy více je i méně, výstava není přeplněná fotografiemi, i když z bohaté historie paní doktorky Zaoralové a jejího vztahu k filmu bych jich tady mohlo být ještě několik set navíc,“ řekl dnes při uvedení výstavy umělecký ředitel Karel Och.

Zaoralová, která zemřela letos v březnu ve věku 89 let, byla respektovanou filmovou kritičkou, překladatelkou, pedagožkou a autorkou. Jako publicistka se zaměřovala hlavně na francouzský a italský film. V roce 1994 stanula společně s Jiřím Bartoškou v čele filmového festivalu v Karlových Varech a měla zásadní podíl na jeho záchraně i přerodu v mezinárodně ceněnou filmovou přehlídku.

Do roku 2011 stála v čele MFF KV nejprve jako programová a posléze umělecká ředitelka, od roku 2011 jako jeho umělecká poradkyně. Za svou práci byla vyznamenána Medailí za zásluhy i francouzským Řádem rytířky umění a literatury, na MFF v Cannes získala plaketu za dlouholetou žurnalistickou činnost. Cenou za umělecký přínos na ni pamatoval před lety i karlovarský filmový festival a v roce 2017 získala Českého lva za mimořádný přínos české kinematografii.

Jako vzpomínku na Zaoralovou má ve svém programu festival i film Federica Felliniho Silnice, který sama označovala za klíčový pro svůj vztah k filmu, k italské kinematografii i pro své další profesní směřování.

Fellini a jeho tvorba se staly pro Zaoralovou celoživotní láskou. K filmu Silnice vytvořila český překlad. Na začátku 90. let přeložila i životopisnou knihu o Fellinim, kterou sepsal jeho přítel a kritik Tullio Kezich. Navzdory pozvání Zaoralová Felliniho osobně nikdy nepoznala.

Osobnost Zaoralové se karlovarském festivalu objevuje i na některých doprovodných grafikách. Například na podkladu fotopoolu v hotelu Thermal, který je černobílý, je jen Eva Zaoralová vyvedena v barvě.

Doporučované