Článek
Podobné útoky se v minulosti odehrály v zahraničí. Znojemská radnice dosud pro tento účel využívala automobily dobrovolných hasičů.
„Bariéry lze mimo jiné využít k vytvoření koridorů pro průjezd vozidel jednotek integrovaného záchranného systému na veřejná prostranství, usměrnění davu při společenských či sportovních akcích a k operativnímu zajištění dopravní uzávěry při mimořádných situacích. Mobilní bariéry jsou na rozdíl od pevných sloupkových bariér velmi flexibilním a efektivním nástrojem ochrany občanů. Lze je využít prakticky kdekoliv. Nejsou vázány na jedno místo či jednu situaci,“ uvedl starosta Znojma Jakub Malačka (nestraník, zvolen na ČSSD).
Mobilní bariéry dokážou zastavit automobil až o váze 18 tun. Znojmo nakoupilo za 1,5 milionu korun tři sady bariér účinných do 7,5 tuny, které lze použít proti osobním autům a dodávkám a tři sady těžkých bariér, které lze použít proti nákladním autům do 18 tun.
„Montáž i demontáž bariér je jednoduchá. Nevyžaduje použití nářadí a je velmi rychlá, sestavení jedné sady trvá přibližně tři minuty. Zábrana je soustavou funkčních prvků, které jsou opatřeny pojezdnými kolečky pro jednoduchou manipulaci. Bariéry se přizpůsobí různým terénům,“ dodal starosta.
Další variantou, kterou město zvažovalo, bylo pořízení betonových bariér. Manipulace s nimi ale podle vyhodnocení radnice byla příliš náročná, v městském centru nelze kvůli podzemním chodbám použít ani stabilní sloupky, které by zajížděly v případě potřeby do země. Mobilní bariéry město poprvé použije v září při Znojemském vinobraní.