Článek
Radnice chce nechat do projektu zapracovat své návrhy, jak informovala na svém webu. Celkové náklady staveb mezi Brnem a Přerovem přesáhnou 80 miliard korun.
Radnice aktuální stav představí zájemcům na setkání v Besedním domě 15. května od 17:00. Město má přichystané podklady, navazovat bude vyjednávání o financování jednotlivých záměrů. Přímo Vyškova se mají stavební práce dotknout od roku 2029, ačkoliv výstavba obou úseků, a to z Blažovic a do Nezamyslic, má začít o tři roky dřív.
Trať mezi Brnem a Přerovem má jednu kolej a kapacitně nestačí. Současnou jednokolejku nahradí dvoukolejná trať a zatímco nyní je na trati povolená rychlost do 100 kilometrů v hodině, po modernizaci vlaky pojedou rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Zásadním přínosem pro cestující bude kratší čas strávený ve vlaku.
„Vyškované se tak do Brna dostanou za zhruba 15 minut. Jedná se o obrovskou národní liniovou stavbu. V plánu je kompletní rekonstrukce železniční infrastruktury trati. Změny budou skutečně razantní. Zároveň ale představují obrovskou příležitost pro Vyškov. Modernizace železnice ze strany státu vyvolá řadu přímých a nepřímých městských investic. Na vstup železnice musíme být nachystaní. Záměr zdvoukolejnění je daný Správou železnic, a tak jej před nás stát jako hotovou věc postavil. Je tu ovšem stále několik klíčových bodů, u kterých je ochotný s námi jednat, pokud budeme majetkově a finančně připravení,“ popsal situaci místostarosta města Karel Goldemund (sdružení VY).
Vyškov si stanovil několik priorit, podněty radnice projekční kancelář zapracuje do projektu do začátku roku 2024. Radnice trvá například na přesunu nákladového nádraží, aby původní areál sloužil výhradně jako odbavovací prostor pro cestující. S přesunem nákladového nádraží se počítá na okraj průmyslové zóny Sochorova. „Jsme ve vstřícném jednání s projektanty a usilujeme o zařazení některých našich potřeb do dokumentace pro stavební povolení. Kromě přesunu nákladového nádraží, čímž bychom centrum města zbavili překládky štěrku, dřeva a dalšího materiálu, mezi priority patří vybudování dostatku parkovacích míst, se kterými se kromě jiných ploch počítá právě na místě stávajícího nákladového nádraží,“ uvedl Goldemund.
Na nádraží vzniknou vedle seřaďovacích čtyři hlavní průjezdné koleje, které vytvoří tři nástupní refýže. Propojí je podchod se vstupem ze současné nádražní budovy, která také projde opravou. Radnice plánuje, že by podchod nekončil s nástupišti, ale vedl dál do prostoru současného nákladového nádraží a v budoucnu by zajistil lepší a kratší cestu pro pěší na sídliště Osvobození a na Hraničky.
„Počítáme s tím, že bychom prostor mezi sídlišti a areálem profesionálních hasičů zregenerovali a otevřeli. Znamenalo by to uvolnění cesty k vybudování nového, výrazně kvalitnějšího prostředí v centrální zóně města. Hovoříme o komplexní změně funkčního využití na mix bydlení, služeb, veřejných ploch a zeleně či parkování,“ popsal vedoucí městského odboru územního plánování a rozvoje Dušan Jakoubek.
Projekt počítá i s druhým podchodem s výstupem na refýže, ke kterým by se tak cestující dostávali z autobusového nádraží nebo z Purkyňovy ulice. Stát by měl přibližně v místě původního nadchodu nad kolejištěm.