Hlavní obsah

Z křižovatky Seifertovy a Okružní v Brně zmizí díky tramvaji kruhový objezd

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Z křižovatky brněnských ulic Seifertova a Okružní zmizí v nejbližší době nepřehledný kruhový objezd, který se navíc neřídí běžnými pravidly, ale pohyb po něm je upraven dopravním značením.

Článek

Po výstavbě tramvajové tratě, která spojí Štefánikovu čtvrť s Lesnou, vznikne běžná křižovatka typu T, vyplývá z vizualizací, které město zveřejnilo na webu. Po stavbě trati se zúží prostor pro automobilovou dopravu, která bude podél ní vedená jedním pruhem v každém směru.

Ke stavbě tratě je nejprve potřeba rekonstrukce a rozšíření mostu přes železniční trať, která by měla začít příští rok. Poté má následovat stavba tratě od současné smyčky Štefánikova čtvrť na Halasovo náměstí, kde se trať spojí s existující tratí z Černých Polí do Čertovy rokle. Na Halasově náměstí vznikne kolejový triangl, který umožní jízdu tramvají všemi směry. Po dostavbě také zanikne smyčka Štefánikova čtvrť, která by se měla proměnit v zelenou plochu. Všechno by mělo být hotové v roce 2026.

Součástí nově uspořádaných ulic jsou v některých místech cyklopruhy, v některých ovšem jen piktogramy, které cyklistům nevyhrazují samostatný prostor. Nově řešeny budou i zastávky Lesná, nádraží, Poliklinika Lesná a Štefánikova čtvrť. Počítá se také se vznikem zastávky Provazníkova u křižovatky stejnojmenné ulice a Merhautovy, což by výrazně usnadnilo přestup mezi tramvajemi a trolejbusy, jejichž trasy se v křižovatce protínají. Dnes musí lidé při přestupu ujít přes 300 metrů.

Zajímavostí stavby tratě jsou koleje, které jsou už čtvrt století položené v asfaltu v úseku, který vede nad Husovickým tunelem. Už tehdy se myslelo na stavbu tratě a na to, aby se nemuselo zasahovat do konstrukce podloží, pod nímž je tunelová trouba. Město předpokládá, že za stavbu zaplatí 800 milionů korun a velkou část získá z fondů Evropské unie.

V Brně byly od poloviny 90. let minulého století postaveny jen dva nové krátké tramvajové úseky v Líšni a Králově Poli. Až na konci druhého desetiletí se začala tramvajová doprava zase více rozvíjet. Do konce letošního roku má být hotová trať do bohunického kampusu, která vede z velké části tunelem. Poté se má stavět trať na Lesnou a příští či přespříští rok by se měla stavět trať z Bystrce do sídliště Kamechy.

Doporučované