Článek
Mezi úspěšnými uchazeči o letošní známku bylo i vinařství Chateau Valtice – Vinné sklepy Valtice, které dnes mohlo začít stáčet vína, která značku ponesou, do lahví. První víno z letošních hroznů už ale vinařství z Valtic prodává, jen pod vlastní značkou.
Zatímco o značku Svatomartinské se valtické vinařství ucházelo s odrůdami Veltlínské červené rané, Müller Thurgau a Muškát moravský u bílých vín, Svatovavřinecké a Modrý Portugal u červených a s růžovým ze Svatovavřineckého, v prodeji má značku První letošní víno z odrůd Sylvánské zelené, Müller Thurgau a Svatovavřinecké.
„Letošní ročník nebyl vůbec jednoduchý, ale kvalita hroznů je perfektní. Zdravý hrozen a nadprůměrný obsah přírodního cukru. To jsou dvě základní charakteristiky letošního vinobraní. První letošní víno obvykle pouštíme na trh dva týdny před Martinem, nabízí náhled na letošní ročník. Jedním z důvodů je i to, že naše sylvánské není oficiální odrůdou svatomartinského vína,“ uvedl za vinařství David Šťastný.
Rozdíl je také v množství lahví. Zatímco vlastní značky prvního vína má vinařství připraveno 11 tisíc lahví, u svatomartinského počítá s prodejem 115 tisíc lahví.
O značku se v prvním kole hodnocení ucházelo 63 vinařů s 285 víny, uspělo 95 procent z nich. Ti, kdo napoprvé neuspěli, mohou ještě týden s víny pracovat a přihlásit je do druhého kola hodnocení. Z něj obvykle vzejde 20 procent svatomartinských vín, většina červených, s nimiž potřebují vinaři déle pracovat.
„Letošní svatomartinské odrůdy Müller Thurgau vynikají tóny zralé bílé broskve se šťavnatými kyselinami. Muškáty moravské jsou nádherně citrusové, některé s dotekem zralého kiwi. Veltlínské červené rané pak má svěží šťavnatou chuť a vyniká lehkou ušlechtilou vůní s tóny manga, limety a dalšího exotického ovoce. Růžová všeobecně mají příjemný dotek jahodového jogurtu nebo obsahují jemné jogurtové tóny lesního ovoce. Červená jsou zase sametově jemná, s vůní květů fialky a dalších jarních lučních bylin a s pikantní svěžestí,“ uvedl Petr Gondáš z Národního vinařského centra.
Podle prvních odhadů letos znovu půjdou na trh dva miliony lahví pod značkou Svatomartinské. O přesném počtu druhů bude jasno po druhém kole hodnocení, které se uskuteční 1. listopadu.