Hlavní obsah

V Brně výrazně pokročila příprava projektů pro stavbu cykloopatření

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

V následujících deseti letech by se měla tato příprava projevit přímo v ulicích. Za poslední čtyři roky žádný velký posun, který by mohli lidé v ulicích pozorovat, nenastal.

Článek

V Brně výrazně pokročila příprava projektů pro stavbu cykloopatření, především tedy pro stavbu cyklostezek a vyznačování cyklopruhů v ulicích. Podle Michala Šindeláře ze spolku Brno na kole je to díky tomu, že začala po mnoha letech plnohodnotně fungovat na magistrátu a v Kanceláři architekta města Brna skupina lidí, která se zabývá přípravou projektů.

Podle Šindeláře se také stále zvyšuje tlak na to, aby se konečně podařilo vyřešit cyklodopravu v širším centru města. „Je čím dál více obkličováno výstavbou cyklostezek, které vygenerují ještě větší množství cyklistů v ulicích, a tehdy se začne lámat chleba. Nyní už je cyklodopravu extrémně těžké ignorovat,“ míní Šindelář.

Podle magistrátu se v době covidu nijak významně nezvýšil počet cyklistů v ulicích. Pouze v době lockdownů narostla intenzita na trasách kolem řek, které využívají hojně i rekreační cyklisté. Proto vznikly projekty, které řeší, jak zvýšit kapacitu pěší a cyklistické dopravy podél Svratky a Svitavy.

Mluvčí magistrátu Anna Dudková vyjmenovala projekty, které by se měly uskutečnit ještě letos. „Připravují se cyklopruhy v ulicích Křižíkova, Lidická, Libušina třída, Lesnická, několik cykloobousměrek a dalších organizačních opatření. Jedná se například o legalizaci jízdy na kole na lávce přes Sportovní ulici,“ uvedl Dudková. V dalších letech se má stavět cyklostezka v Davídkově ulici a také z Tuřan do Dvorsk, aby nebylo nutné jezdit po frekventované silnici. „Tyto projekty se připravují, proto není možné odhadnout či slíbit jejich stavbu letos či příští rok,“ řekla Dudková. Podle Šindeláře se chystají další projekty, jako jsou spojení Lesné a Soběšic, cyklostezka podél potoku Leskava či spojení Kaštanové a Černovické. „Není to sice vidět, ale na pozadí se udělalo dost práce a ovoce se teprve bude sklízet,“ řekl Šindelář.

Po mnohaletém čekání se na začátku března cyklisté v Brně také dočkali stavby podjezdu na cyklostezce kolem Svitavy pod čtyřpruhovou Hladíkovou ulicí. Dosud zde poměrně nebezpečně přejížděli, protože jinak by museli podle dopravního značení vést kolo 200 metrů k přechodu a poté dalších 200 metrů zpět. Drtivá většina cyklistů značení ignorovala. Podjezd má být hotový ještě letos.

Velký rozruch v posledních měsících či letech budily také vizualizace Nové městské třídy či tzv. Bulváru, což jsou ulice, které mají vzniknout zcela nově. První z nich bude zhruba rovnoběžná s Kolištěm a propojí kolmo Bratislavskou, Cejl, Křenovou a Dornych, druhá bude hlavní třídou od centra k novému nádraží. Původně se uvažovalo, že zde budou nejvýše cyklopruhy, ale po odporu nejen cyklistické veřejnosti a dalších diskusích už se pracuje s tím, že cyklisté budou na samostatné stezce mimo hlavní dopravní proud, uvedla Dudková.

Doporučované