Článek
Radnice o tom informovala na svém webu. Nový most vedoucí přes železniční trať a Svitavu vytvoří spojnici mezi dvěma částmi města, které rozděluje železniční koridor. Stát má přes 264 milionů korun.
Na pravém břehu Svitavy se nově tyčí mohutná konstrukce, o samotný most ale ještě nejde. „Je to dočasná ocelová konstrukce z nosníků, kterou o prázdninách využijeme jako výsuvnou dráhu při vysouvání mostu,“ vysvětlil Robert Škarecký, vedoucí projektu firmy Metrostav DIZ, která je dodavatelem mostu.
Na pravém břehu Svitavy pokračují i další práce. „Tam je už hotové založení spodní stavby mostní konstrukce, tedy všechny železobetonové mostní podpěry a mostní opěra, v lokalitě také dokončujeme přeložky vodovodu přímo v místě budoucí okružní křižovatky a také na Brněnské ulici v části vedoucí dolů směrem k nádraží. Přeložku vodovodu dokončujeme také podél trati u vlakového nádraží,“ popsal práce Škarecký.
Na řadě jsou nyní i přeložky kanalizačních stok v místě budoucí okružní křižovatky a zemní práce na kruhovém objezdu v Brněnské ulici a na něj navazujících silnicích. Pracuje se také v místě parkoviště, které vznikne poblíž nového mostu na Starém Blansku.
Dělníci pracují i na druhé straně řeky, tedy blíže k centru. Tam jsou téměř dokončeny mostní opěry, chybí dokončit vrchní část mostní podpěry stojící nejblíž řeky na jejím levém břehu. Hotové je také rozšíření parkoviště u obchodního domu Lidl a nové napojení na cyklostezku.
Mnohé další práce čekají na vysunutí mostní konstrukce, které by mělo přijít na řadu ve druhé polovině prázdnin. „Aktuálně největší problém je s dostupností stavebních materiálů, především hutního materiálu, který je závislý na dodávkách z Ukrajiny postižené válečným konfliktem. Komplikace jsou také s dodávkami čerstvého betonu. Ten je aktuálně potřebný v obrovských objemech jak na přemostění, tak na opravách koridoru a dalších velkých stavbách. Situaci neusnadňují ani stoupající ceny všech materiálů. Přesto stále počítáme s dokončením stavby v letošním roce tak, aby bylo možné most využívat po obnovení vlakového spojení v prosinci letošního roku,“ uvedl Škarecký.
„S komplikacemi se potýkají všechny stavební firmy, rostou ceny, je nedostatek materiálu a za této situace je velmi obtížné dodržet termíny i ceny nastavené při výběrovém řízení. Zatím se ale celková výše nákladů nezměnila,“ doplnil starosta Blanska Jiří Crha (ODS).