Hlavní obsah

Studenti připravili operu Dialogy karmelitek pro Divadlo na Orlí

Foto: Unsplash

Ilustrační foto.

Studenti Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění (JAMU) připravili dvouhodinovou operu Dialogy karmelitek. Premiéra bude 19. března v Divadle na Orlí.

Článek

„Je to přesně ta opera, která se dostane hluboko pod kůži,“ řekla dnes novinářům režisérka Kateřina Křivánková. Příběh karmelitek je pode ní opřený o historická fakta a silný v motivech hledání vnitřního klidu a víry.

Inscenace vypráví příběh řeholnic, které byly v době Velké francouzské revoluce popraveny a staly se mučednicemi. Hlavní postava Blanka v opeře postupně překonává strach ze smrti. Pro Hanu Kuželovou, která je její představitelkou, nebylo nastudování inscenace jednoduché. „Je těžké po zkoušce nechat Blanku v divadle a odejít domů jako Hana,“ řekla Kuželová.

Libreto, které napsal Georges Bernanos, přeložila Kateřina Křivánková s pomocí Václava Málka do češtiny. Zkrátili jej ze tří dějství na dvě, aby se vešlo do dvou hodin, a vyhovovalo tak podmínkám Komorní opery JAMU.

Hudbu složil Francis Poulenc. „Orchestr má 40 hráčů, je to rozhodně největší orchestr, který kdy v Divadle na Orlí působil,“ uvedl dirigent Patrik Červák. Složení orchestru se každý semestr mění, hráči si na sebe musí vždy znovu zvykat. „Je to práce pro dirigenta, aby z těch 40 hráčů udělal jedno těleso,“ doplnil Červák.

Studenti se při práci na inscenaci spojili se sestrami z novodobé odnože karmelitek. Účinkující tak získali vhled do života v klášteře a jeho významu v současné době.

Scénu připravovala výtvarnice Tereza Jančová pomocí perlinky, což je stavební materiál na zateplování domů. Podle ní se perlinka podobá textilnímu tylu, ale jdou z ní vytvořit přesné kompozice. Julie Ema Růžičková jako kostýmní návrhářka částečně sledovala historický vzhled klášterních oděvů, ale kupříkladu mnišské roucho připodobnila moderní mikině.

Doporučované