Článek
„V roce 2020 jsme Zelené pivo nabídli se zpožděním u příležitosti otevření restaurací v květnu. Vloni se prodávalo z restauračních okýnek v PET lahvích. Já opravdu doufám, že letos už si všichni Zelené pivo vychutnají se vší parádou v restauracích, s rodinou či přáteli,“ uvedl Milan Schramm, výrobní ředitel Heinekenu, pod který Starobrno patří.
Přes optimistické vyhlídky na otevřené restaurace a hospody se zatím Starobrno nevrací k objemu zeleného piva, které vyrábělo před pandemií, tedy 5000 hektolitrů. Loni pivovar vyrobil 3100 hektolitrů, letos objem navýšil na 3785 hektolitrů. „I přesto, že se všichni již těšíme na návrat sezony, tak u provozovatelů restaurací logicky zůstává pocit nejistoty a s tím souvisí i plánování. Podmínky provozu se mění z týdne na týden, aktuálně jsou například platná omezení počtu lidí u stolu, a je tak menší provoz ve večerních hodinách. Návštěvnost je proto zatím výrazně nižší než před epidemií,“ uvedl Pavel Slavík, obchodní ředitel přes sudové pivo.
Recept na třináctistupňový speciál znají jen čtyři lidé. Vaří se ze speciálního světlého ječného sladu, žateckého chmele poloraný červeňák a v přesně daný okamžik se do mladinové pánve přidává speciální bylinný výluh. Pivovar prozrazuje pouze to, že jeho součástí je kopřiva a na jednu 500litrovou várku je zapotřebí asi pět litrů.
Autorem receptury, kterou Starobrno 17 let používá, je bývalý sládek Petr Hauskrecht.
Pivovar Starobrno je součástí skupiny Heineken. Jde o třetí největší českou pivovarnickou skupinu, podle výroční zprávy za rok 2020 vykázala čistý zisk 115,3 milionu korun, za rok 2019 to bylo 336 milionů korun. Tržby Heinekenu v roce 2020 poklesly o 9,45 procenta na 3,3 miliardy korun, to představuje meziroční pokles o 339 milionů korun. Do skupiny patří kromě Starobrna i značky Krušovice, Zlatopramen, Březňák a Hostan. Jednotlivé pivovary samostatné výsledky neuvádějí.