Článek
Letos se počítá s přípravnými pracemi a hlavní stavební práce na nejvytíženějším dálničním úseku na jižní Moravě začnou příští rok. „Předpokládá se, že stavba potrvá dva roky. Její délka je ovšem také jedním ze soutěžních kritérií,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Jedná se o první úsek dlouho plánové stavby, která má postupně zajistit rozšíření na šest pruhů od Kývalky po Holubice, tedy od 182. k 210. kilometru. První úsek k plánovanému rozšíření je mezi křižovatkami s výpadovkou na Znojmo a Mikulov a s dálnicí D2. Vedle tranzitní dopravy je na ní i intenzivní doprava mezi Brnem a nejbližším okolím a lidé zde jezdí i k obchodním centrům na jihu města. Stavba zatím nezahrnuje přestavbu křižovatek, které přijdou na řadu s navazujícími úseky.
„Musíme ale proti původnímu plánu postavit úplně nový most před železniční trať z Brna do Břeclavi,“ řekl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala. Podle něj to bude obtížná práce kvůli tomu, že koridor z Brna do Břeclavi je jednou z nejfrekventovanějších tratí v Česku.
Řidiči mají jezdit ve dvou zúžených pruzích v každém směru, jak byli zvyklí při velké modernizaci dálnice D1 mezi Prahou a Brnem. Jízdní pásy by měly být o 50 až 75 centimetrů širší, než byly při modernizaci, aby se řidiči nebáli vjíždět do levého pruhu. I tak lze ale podle Fialy očekávat obtíže minimálně v době největšího provozu. Podle sčítání dopravy z roku 2020 úsekem jezdí denně v průměru téměř 80.000 aut.