Článek
Kolony se standardně tvořily i na příjezdu do města po dálnici D1 z obou stran, kde se neopravuje. Od Holubic v úterý lidé strávili v autobusech pět až 15 minut navíc, ve směru od Zastávky a Rosic deset až 20 minut, uvedla na webu krajské integrované dopravy společnost Kordis JMK.
Omezení u Tomkova náměstí v Brně, okolo kterého se dnes tvořily extrémně dlouhé kolony, skončí v pátek. Tento týden se kvůli pokračující stavbě velkého městského okruhu jezdí pouze jedním pruhem v každém směru.
Situace na dálnici D1 u Brna je způsobená tím, že velké množství lidí volí do Brna cestu autem. V nejbližších deseti letech lze očekávat zhoršení, protože se bude postupně dálnice mezi 182. a 210. kilometrem rozšiřovat na šest pruhů. Kvůli postupující stavbě bude provoz omezený.
Problémy s průjezdností jsou v Brně každé ráno či odpoledne a je to dané především mírou individuální dopravy. Zatímco například ve Vídni připadá podle Eurostatu 374 osobních aut na 1000 obyvatel, v Brně to bylo loni podle Ročenky dopravy, kterou vydávají Brněnské komunikace, 585. Z ročenky také vyplývá, že 53 procent veškerých jízd do Brna zajišťuje veřejná doprava, individuální výrazně méně, pouze 31 procent. Ve Vídni to bylo o rok dříve 27 procent.
Veřejné dopravě ze západu by měla příští rok po letech odkladů pomoci modernizace tratě ze Střelic do Zastávky u Brna, která zahrnuje stavbu druhé koleje a elektrizaci. Velká část cestujících by se pak mohla přesunout z autobusů do vlaků. Modernizace tratě z Brna do Vyškova a Přerova stále nezačala, doprava nejen do Brna by pak mohla zrychlit. Druhá kolej by navíc umožnila návrat osobních vlaků, které mezi Vyškovem a Brnem kvůli nedostatečné kapacitě trati nejezdí.