Článek
Loni spustily první kampaně v Rakousku a na Slovensku. Webové stránky, které k projektu vznikly, jsou podle ředitelky centrály Martiny Grůzové navštěvované a je z nich patrná i poptávka po zdravotní péči. Například rakouští návštěvníci do regionu často jezdí kvůli zubům, uvedla dnes Grůzová v tiskové zprávě.
Myšlenka na zviditelnění Brna jako medicínské destinace vznikla před dvěma lety. „V prvotní fázi jsme zaváděli značku, vytvořili webové stránky a online kanály. Také jsme si s hotely museli vyjasnit, jak by mělo vypadat zdravotní ubytování, že se to týká třeba ticha, úklidu či peřin. Rovněž jsme museli vyjednat podmínky se zapojenými klinikami. Loni jsme spustili první kampaně na zahraničních trzích, kde jsme podávali už konkrétní informace o tom, kdo je do projektu zapojený, kde se mohou zájemci ubytovat a podobně,“ řekla Grůzová.
Do projektu se zapojily termální lázně i kliniky z oblasti oftalmologie, reprodukční medicíny, plastické chirurgie nebo kardiologie. Podle oboru se liší i destinace, z nichž do Česka zdravotní turisté míří. „Závisí na konkrétních zákrocích, které chtějí klienti podstoupit. Pokud bychom se bavili například o operacích srdce, ortopedických operacích či operacích páteře, cílíme na oblasti, kde jsou na tyto zákroky dlouhé čekací lhůty,“ dodala Grůzová.
Mezi zdravotnická zařízení, která se do projektu zapojila, patří také Oční klinika NeoVize Brno. „Ve srovnání s naší pražskou klinikou k nám dlouhodobě přijíždí výrazně nižší počet zahraničních pacientů, přestože poskytujeme stejné služby. Jako důvod uvádí nižší znalost města Brna v zahraničí, což nás mrzí. Proto jsme se obrátili na komoru a Jihomoravský kraj s žádostí o pomoc při zvyšování povědomí o našem regionu za hranicemi,“ řekla ředitelka kliniky Lenka Tuzová. Zatímco v Praze tvoří zahraniční klientela z celkového počtu pacientů desítky procent, v Brně je počítají v jednotkách, dodala. Z Evropy přijíždějí zájemci zejména z Německa a Velké Británie, dále pak z USA. Nejčastěji jezdí za účelem odstranění dioptrií, ať už laserovou nebo nitrooční operací.
Vedle zdravotní péče se projekt snaží vyzdvihnout také možnosti turismu na jižní Moravě. „Jednoznačným cílem je obrátit pozornost zahraničních návštěvníků, respektive potenciální klientely, na soukromá zdravotnická zařízení, gastroscénu a kulturní provoz. Z projektu mohou vedle zdravotnických zařízení profitovat také firmy podnikající v oblastech gastro, hotelnictví, pivovarnictví, vinařství, wellness a samozřejmě kulturní instituce,“ uvedl ředitel hospodářské komory Čeněk Absolon.
Webová stránka Brnomedical.com sdružuje jak kliniky, tak přidružené služby. Návštěvníci tam najdou doporučení na konkrétní turisticky atraktivní místa nebo spolupracující hotely, jež nabízejí hostům tiché pokoje či nadstandardní servis pro potřebnou rekonvalescenci po zákroku. „Potenciál ve zdravotním turismu tkví v tom, že u mnoha operací návštěvník přijíždí do regionu opakovaně a často zde s ohledem na rekonvalescenci či následné pobyty tráví více času,“ uvedla Grůzová.