Hlavní obsah

Podchod pod hlavním nádražím v Brně čeká po mnoha letech rekonstrukce

Foto: Getty Images

Brno.

Podchod pod hlavním nádražím v Brně, kterým denně chodí tisíce lidí, se má příští rok po mnoha letech dočkat rekonstrukce. Zhruba před rokem se vyjasnilo, že jeho majitelem včetně prodejních stánků je město.

Článek

Kancelář architekta města Brna v minulých dnech představila vizualizaci, jak by měl nově podchod vypadat. Přes zimu má dopracovat dokumentaci tak, aby na jejím základě mohlo město vybrat firmu, která bude na proměně podchodu pracovat. Novinářům to dnes řekl náměstek primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL). Prodejci v podchodu zůstanou, měli by však skončit ti, kteří nabízejí, boty, oblečení či kabelky.

„Máme už základní koncept podoby podchodu, který se může v dílčích věcech měnit. Budou se dělat nové podhledy, nová dlažba, celkově jsme zvolili nové technické řešení. A obchody zůstanou pouze na jedné straně. A i když se to nezdá, paradoxně se prodejní plocha zvětší,“ řekl Hladík. Vedení města bude předkládat návrh, jaký sortiment by se měl v podchodu po rekonstrukci prodávat. Mělo by jít o prodejce rychlého občerstvení, potravin, pečiva, oříšků, měla by zde být trafika. Nynější prodejci, jimž pronajímá stánky jediná firma, mají výpověď k 31. prosinci, od 1. ledna už by tedy v podchodu být neměli. Během příštího roku město zveřejní záměr pronájmu nových obchodních jednotek.

V první etapě se má rekonstruovat část od jezdících schodů u Teska až k části, kde se podchod větví k tramvajovým nástupištím. Hotovo by mělo být ideálně během příštího roku, náklady se budou pohybovat v desítkách milionů korun.

Druhá etapa souvisí s proměnou přednádražního prostoru, který má vypadat jinak než dnes, a z podchodu by k tramvajím už nemusely vést tři schodiště, ale jen dvě s jezdícími schody. „Tuto etapu bychom chtěli dělat v letech 2023 až 2024 a bude to výzva pro nové veden města,“ řekl Hladík. To vzejde z voleb, které se uskuteční příští rok na podzim.

Druhá etapa a přestavba přednádražního prostoru souvisí s celkovou dlouhodobě plánovanou rekonstrukcí Benešovy ulice, která je rozdělená na tři etapy. Dělat se budou tak, jak na ni budou peníze a jak se městu podaří získat stavební povolení. Jedna část je Malinovského náměstí kolem paláce Morava, druhá část je vlastní ulice kolem autobusového nádraží a třetí částí je právě přednádražní prostor. Hladík předpokládá, že by jeho podobu měli navrhnout architekti v soutěži. „Měl by vypadat podobně jako Joštova ulice, tedy otevřený prostor bez zábradlí a bez aut,“ řekl.

Pokud se toto Brnu podaří, završí tím celkovou proměnu vlakového nádraží a prostoru okolo něj. V minulých letech Správa železnic kompletně zmodernizovala železniční část nádraží, společnost Brno New Station Development se blíží k dokončení rekonstrukce památkově chráněné nádražní budovy a v novém hávu je i poměrně čerstvě blízké autobusové nádraží Grand.

Doporučované