Hlavní obsah

Nová tramvajová trať v Brně k nemocnici je v ověřovacím provozu

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Nová tramvajová trať v Brně k bohunické nemocnici je v ověřovacím provozu. Tento týden už po ní začaly jezdit tramvaje a zbývá dokončit montáž některých technologií. Stavebně je trať včetně tunelu prakticky hotová.

Článek

Trať, která odbočuje z bohunické tratě za zastávkou Osová, se staví od konce roku 2019 a stojí 1,4 miliardy korun. Umožní rychlejší a komfortnější cestování do oblasti, kde je kampus Masarykovy univerzity, nákupní centrum a sídlo řady firem a denně do ní dojíždí desítky tisíc lidí. Provoz s cestujícími by mohl začít v neděli 11. prosince, kdy je celostátní změna jízdních řádů. Možná ještě v předstihu by se mohl pro cestující z trolejbusů a autobusů otevřít částečně přestupní terminál, který vznikl na nové tramvajové konečné.

Zároveň bude tramvaj sloužit obyvatelům, kteří se v budoucnu nastěhují do nového sídliště v tzv. Západní bráně, což je místo u Jihlavské ulice a v budoucích letech by zde měly vzniknout byty pro tisíce lidí včetně školy a školky. Ti budou využívat zastávku, která je v podzemí právě mezi Osovou a Nemocnicí Bohunice. Sídliště se však zatím nestaví. „Nicméně zastávka je plně připravená k tomu, aby se dala používat. Kdy se tak stane, nevíme,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Po nové trati bude jezdit linka 8, která tak nebude mít ani jednu konečnou zastávku zakončenou smyčkou, ale tzv. úvratí. Kvůli tomu jsou potřeba obousměrné tramvaje. Brno jich má dostatek a zároveň už obdrželo první z pěti nových vozidel Škoda ForCity Smart 34. Jedna, možná dvě by měly začít vozit cestující od prvních dnů provozu, do konce března jich má dostat podnik pět. Do konce roku 2026 má uzavřenou opci na dalších 35 tramvají za cenu 60 milionů korun za kus. „S ohledem na složitou ekonomickou situaci jsme nákup dalších tramvají zatím pozastavili, nebyla to úplná priorita pro vedení města. Ale budeme pořád jednat o tom, abychom opci využili,“ řekl Havránek. Většina současných obousměrných tramvají už má za sebou přes 30 let provozu.

Při změně jízdních řádů a přetrasování linky 8 bude na konečnou do Starého Lískovce jezdit linka 6 jako dosud a řeší se ještě, zda tam bude zajíždět i linka 7.

Související témata:

Doporučované