Článek
Jde o křižovatku s vysokou intenzitou provozu a přestavba má zajistit větší bezpečnost díky tomu, že doprava bude přehlednější a rychlost aut nižší. Až v roce 2026 by se měla začít stavět první etapa silnice I/73, která má převzít dopravu z přetížené svitavské silnice I/43, vyplývá z dokumentů na webu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Přetížená silnice z Brna do Svitav je dlouhodobým dopravním problémem severního Brněnska a Blanenska. Nová silnice dálničního typu, tedy čtyřproudá s navrhovanou rychlostí 130 kilometrů za hodinu, má ve většině trasy kopírovat tzv. Hitlerovu dálnici rozestavěnou za druhé světové války, jež měla propojit Vídeň s Vratislaví. Mezi Brnem a Moravskou Třebovou je její stopa v krajině včetně řady umělých staveb nejviditelnější. Část umělých staveb má být využita i při stavbě nové silnice. V některých místech však povede v jiné stopě než plánovaná německá dálnice, aby se vzdálila od zástavby.
V roce 2020 se Jihomoravskému kraji podařilo definitivně ukotvit celou trasu v zásadách územního rozvoje. Silničáři předpokládají, že 77 kilometrů dlouhá silnice se má začít stavět v roce 2026 v úseku mezi Bořitovem a Svitávkou. Územní rozhodnutí by chtěli získat letos a silnici otevřít v roce 2029. Jde také o jediný úsek, u něhož je zřejmá předpokládaná cena, 2,65 miliardy korun.
S dalšími dvěma úseky se počítá v letech 2028 až 2032, ty však ještě nezískaly ani posouzení EIA. Jde o úseky od Svitávky k Jevíčku a od Jevíčka k budoucí dálnici D35. Nejpotřebnější úseky, které pomohou rozředit extrémně intenzivní dopravu severně od Brna, se začnou stavět nejprve v roce 2030 a dostaví se nejdříve v roce 2034.
Pro úseky od dálnice D1 ke Kuřimi a dále k Bořitovu se teprve zpracovává technicko-ekonomická studie, kterou ještě musí schválit Centrální komise Ministerstva dopravy. V případě úseku od dálnice ke Kuřimi ještě není ani stanovena kategorie silnice. Začínat má mimoúrovňovou křižovatkou na 188,5. kilometru dálnice D1 a vzniknou kvůli ní mimoúrovňové křižovatky mezi městskými částmi Kohoutovice a Žebětín a u Brněnské přehrady. Bystrcí má procházet 1,5 kilometru dlouhým hloubeným tunelem. Kvůli úseku v Brně lidé nejvíce protestovali a z dřívějších vyjádření odpůrců i ŘSD je zřejmé, že i další přípravu této stavby budou provázet další soudní spory.