Článek
Stejně jako dříve v prostřední části odstranili stavbaři nánosy po různých dílčích úpravách za posledních 50 let. Ve veřejném prostoru jsou nové lavičky a také supermarket a provozy s občerstvením. Příští rok budou stavbaři pracovat v pravém křídle. „Pokud vše půjde dobře, měla by tím rekonstrukce celé výpravní budovy z prvního desetiletí minulého století skončit,“ řekl předseda představenstva BNSD Ivo Vrzal.
Zatímco přípravné a projekční práce zabraly dva roky, stavba trvala sedm měsíců. „I když kvůli covidu jsme se obávali, zda všechno stihneme. V září a v říjnu jsme měli problémy s dodávkami kovového materiálu či čipů, ale nakonec se všechno stihlo,“ řekl Vrzal. Nádraží teď působí světleji a čistěji díky světlejší výmalbě a modernímu osvětlení. Na konci traktu, kde bývala dříve restaurace, je zatím volný prostor. „Ještě sem umístíme lavičky a možná nějakou otevřenou obchodní jednotku,“ řekl Vrzal. Na začátku roku přibudou v této části ještě toalety.
Na nádraží už nebude hlavní velká čekárna. „Každý dopravce má svoji čekárnu a ve veřejném prostoru jsou lavičky. Také se předpokládá, že část cestujících se rozprostře do gastroprovozů,“ řekl Vrzal. Stejně tak už zde nebudou mít České dráhy svoje ČD centrum. Pokladny se přesunuly do prostřední části a čekárna Longue do pravého křídla.
Před levým křídlem vznikla moderní přístavba, která zabrala prostor, kde se shlukovali bezdomovci. Bude v ní kavárna, která se má otevřít v prvním čtvrtletí příštího roku.
Pravé křídlo má příští rok dostat moderní fasádu, která nahradí tu z dob socialismu. Rekonstrukcí projde celý vnitřní prostor, který bude v jednotném designu, jaký mají i ostatní části nádraží. V plánu jsou i práce na části prvního nástupiště a také v prostorách, kam se cestující nedostanou. V obchodních jednotkách v pravém křídle už nebude jídlo, Vrzal zmínil například knihkupectví, optiku či rozšířenou lékárnu.
Pokud příští rok práce na budově skutečně skončí, dovrší se tím téměř desetiletá snaha Správy železnic a BNSD o to, aby brněnské nádraží po desetiletích chátrání bylo místem, za které se nemusejí Brňané stydět a kde každou chvíli hrozí závada, která omezí železniční provoz. Nová jsou totiž i nástupiště, sdělovací a zabezpečovací zařízení, kolejiště a Správa železnic si postavila novou budovu pro řízení provozu.