Článek
Osmý ročník s podtitulem Quo Vadis potrvá od 2. do 20. listopadu 2022, divadlo už zahájilo předprodej, oznámila ČTK za brněnskou operu Karolína Štorková. Festival má formu bienále, pravidelně nabízí především hudbu Leoše Janáčka a jeho současníků.
Zahájení osmého ročníku obstará domovský soubor Národního divadla Brno. „Před více než dvěma lety mne dirigent Jakub Hrůša oslovil s myšlenkou uvést Janáčkovu operu Z mrtvého domu společně s jeho Glagolskou mší scénicky. Takovému podnětu se nedalo odolat,“ řekl umělecký šéf brněnské opery a režisér Jiří Heřman.
Operu Káťa Kabanová přiveze do Brna jednak ženevské Velké divadlo, jednak pražské Národní divadlo. Účastníci festivalu tak mohou srovnat dva různé interpretační pohledy. Velšská národní opera představí svou verzi opery Věc Makropulos v režii Olivie Fuchsové a pod hudebním vedením Tomáše Hanuse. Národní divadlo v Praze pak festival zakončí operou Plameny od Ervína Schulhoffa.
„Plameny tvoří zajímavou paralelu k Věci Makropulos. Tam, kde Janáčkova Elina najde své vysvobození skrze smrt, jejíž konečnost naplňuje náš život, je Schulhoffův Don Juan potrestán za svoje činy tím, že musí zůstat navěky nesmrtelný,“ uvedla dramaturgyně Patricie Částková.
Koncertní řada festivalu odráží inspirace slovanskou kulturou nejen v Janáčkově díle, ale i v tvorbě dalších skladatelů, především jeho současníků. Zazní třeba kantáta Quo Vadis Felikse Nowowiejského pod taktovkou Johna Fioreho.
„Janáček chtěl Quo Vadis za každou cenu v roce 1910 provést, ale nepodařilo se mu dát dohromady orchestr. Uslyšíme tedy po 112 letech v Brně dílo, které si Janáček tolik přál, aby zde zaznělo,“ řekl muzikolog a znalec Janáčkova díla Jiří Zahrádka.