Článek
Stanice má sloužit jak pro nově plánovanou vysokorychlostní trať, tak pro současnou trať mezi Brnem a Střelicemi. Studie je nutná kvůli tomu, aby bylo možné zpracovat aktualizaci krajských zásad územního rozvoje, a má být hotová za čtyři roky, vyplývá z informací ve věstníku veřejných zakázek.
Nabídky chce kraj do konce července. V roce 2026 pak může kraj začít projednávat aktualizaci zásad územního rozvoje. A teprve poté bude možné připravovat případnou stavbu terminálu, kde mají zastavovat v budoucnu rychlovlaky, které budou spojovat Prahu s Brnem a potenciálně i s Vídní a Ostravou. Zatím však nestojí jediný kilometr vysokorychlostních tratí a ministerstvo dopravy aktuálně předpokládá, že první kilometry by se mohly začít stavět v roce 2026. Kraj předpokládá, že za studii zaplatí 25 milionů korun.
Změna krajských zásad územního rozvoje také předpokládá změnu územního plánu Brna. Ten měl být schválený minulý týden na zasedání zastupitelstva, ale některé koaliční strany se postavily proti návrhu. Kdy a v jaké podobě bude územní plán schválený, není zřejmé. Dále tak platí zastaralý dokument z roku 1994.
Zatím také není jasné, jak velký by terminál měl být. Zatímco Správa železnic si představuje poměrně velkoryse řešenou stavbu, město chce jen menší zastávku a kvůli stísněným poměrům nechce žádný velký dopravní uzel.