Článek
Nakonec právě odklad umožnil zahrnout také nejnovější tvorbu pětaosmdesátiletého umělce. Celou výstavu spojuje motiv různých zahrad, jimiž mohou návštěvníci „procházet“ do 3. července.
Postava mnicha Rabinoviče se v díle Pivovarova poprvé objevila v roce 2006 na deset metrů dlouhém, tóru připomínajícím svitku Sútry strachů a pochybností, kde je vedle jiných motivů zachyceno i schéma mnichových zahrad. Autor se k tématu později vracel, zaměřil se například na fenomén zahrady jako ekvivalentu ráje. Nová řada maleb vznikla v roce 2020, nakonec dal soubor název celé výstavě.
Každá z dalších zahrad zachycených v Pivovarově tvorbě skýtá specifickou atmosféru, dohromady pak mají tvořit ucelený zážitek. „Zůstal jen povzdech, trochu smutný, trochu blažený, a vzpomínky. Vzpomínky na všechny zahrady rozkoše i smutku, kterými jsme prošli,“ uvedla kurátorka Máša Černá Pivovarová v průvodním textu k výstavě.
Inspiračním zdrojem byla i jedna skutečná zahrada, která přiléhá k ateliéru Pivovarova v Praze-Kunraticích. Nedávno se dočkala úpravy, kterou navrhl sám autor, a při jejímž komponování dbal na to, aby zůstaly zachovány všechny staré stromy z původní výsadby. Kunratická zahrada inspirovala tvůrce výstavy k práci s venkovním prostorem a k umístění rozměrných soch do parku Koliště při Domě umění.
Pivovarov se narodil v roce 1937 v Moskvě. Působil jako ilustrátor knih pro děti, ale i literární klasiky, třeba Stébel trávy nebo Květů zla. Od začátku 70. let se Pivovarov věnuje především volné tvorbě, pracuje v ucelených obrazových cyklech. Patřil k zakladatelům moskevské konceptuální školy. Do Česka přišel začátkem 80. let po sňatku s překladatelkou a historičkou umění Milenou Slavickou. Stal se českým občanem.