Článek
Dopravní podnik zaplatí za trolejbusy 298,5 milionu korun, což je úspora 2,5 milionu korun na jeden vůz, než kdyby si ho nechal dodat kompletní. Díky vlastní montáži bude mít podnik i práci pro vlastní zaměstnance v komínské vozovně.
Vzhledově budou trolejbusy shodné s autobusy téhož výrobce, které už v Brně jezdí. Pro první dva musí SOR dodat komponenty do čtyř měsíců. „První dva vozy musíme podle smlouvy sestavit do půl roku od jejich dodání. Předpokládáme, že nám bude stačit přibližně poloviční doba. Na kompletaci se bude podílet asi 20 pracovníků, nejčastěji to budou elektrikáři a mechanici,“ řekl techniko-provozní ředitel Vítězslav Žůrek.
S kompletací vozidel má dopravní podnik zkušenosti. V minulosti si skládal tramvaje Vario a nyní skládá tramvaje Drak. O trolejbusy se snažil řadu let, ale nebyl úspěšný kvůli situaci na trhu, na němž dominovala firma Škoda Electric. Ta také toto výběrové řízení napadla u antimonopolního úřadu, který stížnosti ale zamítl.
Do ulic by mohly první dva vozy vyjet na přelomu letošního a příštího roku a s jejich dalšími přírůstky chce dopravní podnik postupně vyřadit nejstarší trolejbusy typu 14Tr z přelomu 80. a 90. let minulého století, které prošly mnoha generálními opravami, a trolejbusy 21Tr z přelomu 90. let a začátku 21. století. Zároveň letos dopravní podnik získá další kloubové trolejbusy. Loni začalo jezdit 20 kusů typu 27Tr a letos jich bude dalších 20.
I když se předloni zdálo, že trolejbusová síť v Brně je dokončená, uvažuje podnik nyní nad tím, zda by bylo možné postavit další trolejbusové tratě a autobusové linky převést na trolejbusové. Důvodem je i to, že Evropská unie podporuje a bude podporovat bezemisní dopravu, což znamená, že už nebude jako v minulosti dotovat nákup autobusů na plyn, ale jen na elektřinu. A jelikož trolejbusy jsou provozně spolehlivější než elektrobusy, jeví se rozšiřování trolejbusové sítě a využití parciálních trolejbusů jako vhodné řešení.