Článek
Po mnoha letech příprav vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) výběrové řízení na rozšíření úseku nejvytíženějšího jihomoravského dálničního úseku mezi 194. a 196. kilometrem, do 9. ledna mohou firmy podávat nabídky. Podle předpokladů by se mělo stavět v letech 2023 až 2026, řekla ČTK mluvčí brněnského závodu ŘSD Lucie Trubelíková. O rok později má začít přestavba křižovatky dálnic D1 a D2, tedy exitu 196 na dálnici D1.
„Stavby se tedy budou částečně dělat současně, protože přestavba mimoúrovňové křižovatky mezi oběma dálnicemi potrvá podle předpokladů čtyři roky,“ řekla Trubelíková. Lze předpokládat, že cestování po dálnici tak bude od zahájení stavby v příštím roce komplikovanější a tento stav potrvá několik let. Silničáři mají v úmyslu postupně rozšířit na šest pruhů úsek od 182. kilometru až po 210. Musejí mimo jiné přestavět křižovatky na pěti exitech a několik mostů včetně těch přes Svratku, Svitavu a také přes železniční koridor a další tři mosty přes další železniční tratě.
Ještě než se začne rozšiřovat první úsek, bude se na místě stavby do konce března kácet a také se tam uskuteční archeologický průzkum. Přesný začátek stavby vyplyne až ze smlouvy, kterou silničáři uzavřou s vybranou firmu.
Dálnice D1 už je v Brně v posledních letech v dopravní špičce na hraně kapacity a tvoří se na ní kolony i v případě, kdy provoz nebrzdí žádná mimořádná událost či stavební práce. V případě nehody se pak velmi rychle tvoří dlouhé kolony a problémy se přenášejí i do města. Během stavby se bude vždy jezdit ve dvou zúžených pruzích v obou směrech.